Gurkmeja - En djupdykning

Gurkmeja - En djupdykning

 

I den här texten ska jag försöka presentera gurkmejan, både ur ett historiskt perspektiv, från vetenskapens sätt att se på saken och från min egen kliniska verksamhet.

 

Gurkmejan tillhör familjen ingefärsväxter och härstammar från Sydostasien. Den största producenten i världen är Indien. Man tror att äventyraren Marco Polo var den första som tog med sig plantan till Europa och den beskrevs som frukten som påminner om saffran. Marco Polo må ha gjort kryddan känd i Europa men för människorna i Sydostasien och då främst Indien var kryddan sedan länge välkänd.

 

Gurkmejan är fantastisk och har använts i tusentals år för flera åkommor men också i matlagning. Kurkumin är den aktiva substansen som förmodligen är den del av gurkmejan som har gjort att den kallas det antiinflammatoriska guldet.

 

Gurkmejan är känd för att stötta kroppen vid inflammation. Inflammations processer är något som konstant pågår i våran kropp, det är en naturlig del i läkning men också en viktig del när det gäller våran fysiska utveckling i exempelvis träning. I västvärlden är det vanligt med kronisk smärta, kronisk smärta kan beskrivas som ett tillstånd där vi inte längre kan kontrollera inflammationerna. Detta tillstånd kan uppkomma och försvinna genom våra levnadsvanor.

 

Gurkmejan i sig består till 5% av curcuminioder och är ofarlig för människan även i höga doser. Gurkmejan finns främst i det indiska köket där curryn är den kändaste matlagningskryddan. Det finns siffor som visar på att den genomsnittliga personen i sydostasien får i sig mellan 200 mg – 1,5 gr gurkmeja per dag.

 

Vad säger vetenskapen?

 

Förutom att den har kraftiga antiinflammatoriska egenskaper så visar den att den kan verka skyddande och hämmande i utvecklingen mot vissa sjukdomar. Det har gjorts flertalet studier på just detta. Vill man sedan titta på tillskott av gurkmeja så ska man titta på hur stor mängd av kapseln som är curcumin. Doser på mellan 100-500 mg behövs för att få effekt men det har även gjorts studier på betydligt högre doser och det har inte visat sig vara skadligt. Här är några av de resultat man kommit fram till:

 

- En sänkning av inflammationer.

- En sänkning av smärta vid högre doser på 400-500 mg curcurmin.

- Kan sänka blodtrycket (behövs mer underlag men finns studier gjorda)

- Ökad blod cirkulation.

- I doser upp till 1 gr med bioperine (aktiva substansen i svartpeppar) visade en studie att tillskotten hjälpte mot ångest hos kvinnor med övervikt.

- Stödjer en positiv leverfunktion.

- Har stärkande effekt på matsmältningen.

 

Dessa ämnen är välstuderade, curcumin fortsätter att visa positiva egenskaper på flera områden. Denna artikel kommer därför att uppdateras med mer information!

 

Vad säger den kliniska erfarenheten?

 

Gurkmejan av Better you är ett återkommande tillskott hos mina klienter. Alla ovanstående egenskaper är fantastiska men curcuminet har också höjande effekter på andra tillskott och fungerar väldigt bra som synergist till bland annat Bär Boosten, D-vitamin och träningstillskotten.

En intressant del är att jag låter mina klienter dels äta gurkmejan i Better You’s kapslar men också i ren gurkmeja. Gurkmejan som krydda har inte så högt upptag vilket innebär att den följer med hela vägen ner till tarmarna där den agerar antiinflammatorisk. I BY produkt har man tillsatt piperin från svartpeppar vilket främjar upptaget och ger en mer central effekt. Här kommer mitt dosering förslag för ett friskare och starkare du;

 

- 1 kapsel gurkmeja direkt på morgonen.

- 1 tsk gurkmeja i krydd/pulver form till lunch.

- 1 kapsel gurkmeja direkt efter träning.

- 1 tsk gurkmeja i pulver form till kvällsmålet.