Kruth Series Guiden

Kruth Series Guiden

 

Jörgen Kruth är en av Sveriges mest meriterade och framstående kampsportare. Med guldmedaljer i världsmästerskap, världsmästarbälten och flertalet vinster i flera K1 och thaiboxnings turneringar så visar det på att Jörgen hade en väldigt lång och framgångsrik karriär. Jag vet också att Jörgen har knäböjt (ordentligt) 225 kg vilket visar att Jörgen även tar sin gymträning seriöst.

Tillsammans med Better You har han tagit fram en serie med kosttillskott riktat till de som tränar hårt och bara nöjer sig med det absolut bästa. Det finns nämligen en direkt koppling mellan vad vi stoppar i munnen och våran prestation. De produkterna jag kommer att presentera är sammansatt för att tas i samband med träning. Före, under och efter. Ingredienserna har inte valts slumpmässigt utan att i produkten för att maximera din prestation.

 

Före: Pure Energy

 

Rödbetspulver: Rödbetspulver innehåller höga halter av nitrater, dessa nitrater har många goda effekter hos hårt tränande individer. Nitraterna har visat sig ha en start effekt på blodflödet i kroppen vilket är gynnsamt eftersom att under träning vill vi att blodet ska transporteras till våra muskler med syre och näring. Rödbetspulver har störst effekt på de som tränar hårt där både hjärta och muskler ska jobba tillsammans som vid kampsport eller exempelvis crossfit.

Guarana: Guarana kommer från ett träd i Amazonas djungel. Fröna krossar man och pulvret har använts i ursprungsmedicinen under många, förmodligen tusentals, år. Guarana innehåller med koffein en kaffebönorna. Bönorna eller pulvret använd för dess milda stimulerande effekt. Guarana har även visat sig gynna minnet och prestationen detta verkar dock inte vara relaterat till dess innehåll av koffein.

Acetyl L-karnitin: Är en aminosyra som använd för att stimulera hjärnan genom ökad ”vakenhet” ALCAR har också visat sig ha egenskaper för att förbättra insulinkänsligheten vilket medför goda prestation och hälsoeffekter.

Adaptogener: Adaptogener har fantastiska egenskaper för oss människor. Med förmågan att hjälpa oss med anpassning för den nya miljön vi ställs inför. Vid träning kan dessa exempel hjälpa kroppen att anpassa sig vid fysisk ansträngning.

Rosenrot: Rosenrot har visat sig hjälpa vid trötthet och har också en prestationshöjande effekt på koncentrationen och ger en ökad skärpa.

Schisandra pulver: Preliminära studier visar att schisandra förbättrar minne och fokus. Extrakt från adaptogenen har visat sig förbättra blodflöde och No produktion vilket resulterar i bättre muskelpump och näringstillförsel till muskeln.

Ginseng: En av de mest studerade adaptogenerna. Positiva effekt på humör och ökad mentalprestation. Har även visat sig positiv för sexualförmåga hos män.

 

Under: BCAA Powder

 

BCAA (grenade aminosyror): BCAA dricker de flesta tränande idag om inte i shakern på gymmet så i energidrycken på jobbet. BCAA är förkortningen för Branched Chain Amino Acids (grenade aminosyror). De tre aminosyrorna är Leucin, isoleucin och valin. Dessa tre aminosyror spelar en betydande roll i regleringen av muskelmassa. Finns naturligt i flera råvaror som högkvalitativt kött och vassle protein. När man dricker BCAA är aminosyrorna fria vilket gör att upptaget är snabbare. Tas under träning för att motverka trötthet, förbättra näringsupptag efter träning och motverka nedbrytningen utav musklerna.

Kokosvatten/elektrolyter: Vid fysisk aktivitet så svettas vi och förlorar därmed vätska. Elektrolyterna som finns i kokosvattnet skyddar kroppens muskler tillsammans med aminosyrorna. På Sanskrit kallas palmen där kokosnöten växer ”kalpa vriksha” vilket betyder träder som ger allt som är nödvändigt för att leva. Kalium är den främsta mineralen i kokosvatten. Kalium hjälper också vätskan in i muskeln vilket bidrar till en bättre miljö för musklerna att återhämta sig samt prestera vid nästa tillfälle.

 

Efter träning: Recovery Drink

 

Whey/Vassleprotein: Vassleprotein kommer från mjölk (i detta fall ko) och är fördelaktigt att ta i samband med träning då upptaget är snabbare en andra proteinkällor. Att inta sin efter träning måltid i flytande form är fördelaktigt för att näringen snabbare tas upp. Vassle proteinet är naturligt högt på de grenade aminosyrorna vilket gör det till ett utmärkt val för att snabbt sätta igång återhämtningen inför nästa pass.

Kolhydrater/havre: Om man frågar alla idrottare i Sverige idag så har med stor sannolikhet dom flesta ätit havregrynsgröt någon gång. Havre ger en mättnadskänsla och därför kan produkten även fungera som mellanmål. Produkten har ett 50/50 förhållande mellan snabba och långsamma kolhydrater vilket är en mer gynnsamt efter ett svettigt pass.

C-vitamin: C-vitamin har använts under många år för att förhindra förkylningar. Hjälper även kroppen att reglera stresshormoner och är en kraftig antioxidant.

Spenat: Efter träning, speciellt en variant med höga halter mjölksyra, är det viktigt att få sig grönt efter sin träning. Spenat är en vitamin och mineralbomb. Innehåller vitamin K, A, och C. Järn, kalcium och kalium för att ge några exempel.

Gurkmeja: Ni som inte har läst min tidigare krönika om gurkmeja kan göra det här: https://www.betteryou.se/artiklar/kronikor/gurkmeja-en-djupdykning. Gurkmeja kan minska inflammation, kan minska smärta och har en positiv effekt på matsmältningssystemet.