Nötter - Hur påverkar det vår vikt

Nötter - Hur påverkar det vår vikt

 

Nötter är ett livsmedel som generellt klassas som nyttigt, delvis för att nötter i sin ursprungliga form är naturella, men också för att det skrivs en hel del positivt om nötter i hälsotidningarna. Inte helt ovanligt så tillägs det ofta en liten varningstext därtill som förklarar: ”nötter är kaloririka, och intaget bör därför begränsas för att inte riska att gå upp i vikt”

 

Men hur mycket påverkar nötter vikten egentligen? Ja, det korrekta svaret finns faktiskt dokumenterat eftersom det gjorts ett antal studier på just nötter och viktuppgång.

 

Studie:

 

En studie från 2012 som pågick under 12 veckor där försöksdeltagarna delades in i tre grupper. Den första försöksgruppen fick addera till 42 gram pistaschnötter per dag, vilket motsvarar ca 250 kcal extra. Den andra gruppen fick addera 70 gram nötter, dvs 450 kcal extra, och den tredje kontrollgruppen fick äta precis som vanligt dessa 12 veckor utan att addera några nötter. Därefter gjordes en uppföljning varannan vecka på studiedeltagarna under dessa 12 veckor för att se hur nötterna påverkade deras vikt.

 

 

 

Resultatet:

 

Slutresultatet blev ungefär lika tråkigt som det blev häpnadsväckande då ingen av grupperna varken ökade eller minskade i vikt efter dessa 12 veckor.

Till och med försöksgrupp 2 som intog 450 kcal extra/dag låg helt viktstabila, trots ett intag på ca 37 800 kcal från nötterna under dessa 12 veckor. Resultatet påvisar därmed att livsmedel inte behöver påverka vikten bara för de är kaloririka.

 

Förklaring till detta?

 

Det har gjorts ett flertal likande studier med intag av nötter som visar exakt samma slutresultat, dvs att nötter inte påverkar vikten. Vid närmare granskning visar även studierna att det är inte det totala kaloriintaget som ökat hos någon av grupper, utan studiedeltagarna helt enkelt dragit ner på kalorier från andra livsmedel istället, främst eftersom nötter ger en så pass bra mättnadskänsla och reglerar aptiten perfekt.

Det är exakt vad som sker när vi äter olika livsmedel som kommer från en naturlig källa, vi blir mätta, belåtna och slutar överäta.

 

Referens: Effects of pistachios on body weight in Chinese subjects with metabolic syndrome. 2012