Robin Malmströms julbordsguide

Robin Malmströms julbordsguide

 

Det är inte allt för ovanligt att gymmet fylls upp i början av januari till följd av många nyårslöften med en snyggare fysik som mål, dock ofta med en rejäl uppförsbacke som satt sig längs midjemåttet. Inte heller helt oväntat efter en rad av uppdukade julbord i kombination med alldeles för lite av de pulshöjande aktiviteterna.

Men det finns bra och enkla knep om du vill hålla formen under julen utan att behöva undvika allt gott som julbordet har att erbjuda. 

 

Här kommer min topp- och botten 5 lista på julbordet:

 

TOPP 5:

 

1. Lax

 

förmodligen det nyttigaste och hälsosammaste på hela julbordet. Direkt från sjön kommer laxen som innehåller fullvärdigt protein i toppklass, samt fleromättat Omega-3 fett som både är fettförbrännande och bra för kolesterolet.

 

2. Ägg

 

Proteinrikt med höga mängder av de grenade aminosyrorna BCAA (L-leucin, L-valin och L-isoleucin) som stimulerar muskeltillväxt.

 

3. Potatis

 

Kokt potatis är det livsmedel som har högst mättnadskänsla av alla livsmedel på julbordet alla kategorier, vilket gör att potatis funkar även utmärkt för de som vill gå ner i vikt.

 

4. Inlagd sill

 

Sill som inte simmar i socker eller gräddiga såser har ett högt närings- och proteininnehåll samt Omega-3 fetter och kan därmed ätas med gott samvete!

 

5. Hemmagjorda köttbullar

 

Här är det skillnad på köttbullar och köttbullar. Köper du helfabrikat från matäffaren innehåller köttbullarna ca 60-70% protein repsektive 15-20% fett. Gör du egna köttbullar är fördelningen 90/10 till proteinets favör.

 

BOTTEN 5:

 

1. Rödbetssallad

 

Dessvärre toppar den goda rödbetssalladen på denna lista då den innehåller väldigt mycket kalorier, men ger ingen vidare mättnadskänsla och innehåller inte speciellt mycket näring heller.

 

2. Janssons frestelse

 

Är inte heller någon höjdare så länge du inte ska tävla med tomten vad gäller bukfetman, främst då gratängen innehåller mycket kolhydrater och feta såser.

 

3. Prinskorv

 

Prinskorven innehåller förvisso en hel del protein, men dessvärre ingår också en hel del mättat fett och tillsatser med priskorven.

 

4. Julmust

 

Självklart ska kanske man ska dricka något festligare än vatten till julmaten. Drick julmust men välj den den sockerfria varianten så minskar du ditt sockerintag med ca 100 gram socker per liter julmust.

 

5. Sist men inte minst

 

Självklart ska man inte vara för fåfäng på självaste julafton. Ät det som du verkligen tycker om och njut av smakerna istället för mängden!

 

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!

 

 

 nosugarneeded.se