Sanningen om socker

Sanningen om socker

 

Sockersug och ett behov av snabb ”energi” är något vi alla känt på någon gång i vårt liv. Vi har också alla någon relation till socker, vi har sett hur det påverkar barn och med hög sannolikhet har du som läser detta upplevt känslan som socker ger.

 

För ca 400 år sedan fanns inte raffinerat socker, det fanns knappt enkla sockerformer förutom honung i mindre mängder. De kolhydratskällorna vi åt var komplexa och omvandlades relativt långsamt till energi i vår kropp. Anledningen till att de omvandlades långsammare i kroppen beror på att dessa komplexa källor ofta sitter ihop med fetter, fibrer eller proteiner.

 

I den litteraturen jag har läst jämför man gärna dåtid med nutid gällande dagligt intag. För 100 år sedan genomsnittade man i väst ca 2 kg socker på ett helt år. Idag är siffran närmare 70 kg socker på ett år. I vårt grannland i väst är mer en halva befolkningen överviktig. Diskussionen kring socker gör att världen uppdelas i flera läger, de som kallar (raffinerat) socker det vita giftet och de som påstår att det är energikälla som vilken annan källa till energi. Min egen åsikt i det hela är att det raffinerade sockret som är processat och där den ”riktiga” energin, vitaminerna och mineralerna, är bortplockade inte gör någon nytta för kroppen.

 

Dr William Coda har skrivit litteratur om raffinerat socker och dess påverkan på människan.

 

Ett dagligt intag av socker skapar en försurad miljö i vår kropp, denna försurade miljö är en stor del i flera av de sjukdomarna som har blivit så starkt sammankopplade med den delen av världen som vi lever i. Om miljön i kroppen är för sur kommer kroppen att behöva buffra det PH värdet genom att ta mineraler från skelettet och tänderna.

 

Socker och för stor konsumtion av koffein gör att många människor lever sina liv som en berg och dalbana. Det går inte att förutse hur energin ska vara under dagen och den enorma tröttheten som kan skölja över en gör att man ofta konsumerar ännu mer socker och koffein för att återigen få en snabb kick energi så man kan göra sina uppgifter på jobbet.

 

Boven med sockret är egentligen inte sockret i sig utan hur vida sockret är i sin naturliga miljö eller använt för att öka sötman. Dvs en frukt eller ekologisk manukka honung är inte samma sak som cola. Om man tittar macro innehållet kan det till och med vara så att kalorierna är högre på honungen men en kalori är inte en kalori. Honungen innehåller en helt annan näringstyngd en colan.

 

”If earth made it, it’s on, if man made it, don’t touch it”

 

Den första perioden när man ska plocka bort sitt raffinerade socker kan vara tuff, eftersom det är ett beteende så måste man bestämma sig för att sluta. Här kommer några tips för hur du kan underlätta för dig själv;

 

- Undvik raffinerat socker. Juice, saft, läsk, godis osv. Byt ut detta mot en frukt eller ekologiska bär.

 

- Plocka bort din kolhydrats rika frukost. Ät en frukost med mer protein och nyttiga fetter så som nötter och frön.

 

- BetterYou har spenat kapslar i sitt sortiment. Spenat innehåller höga halter thylakoider. Thylakoiderna i sin tur stimulerar tarmhormoner som i sin tur hjälper en omedelbart med sötsuget.

 

- För mycket koffein kan bidra till ett ojämnare humör, pröva ha i en tesked kokosolja i morgon kaffet och känn skillnaden.