• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Artiklar
  • Träningstips
  • Klättra högt med Hannes Puman

Klättra högt med Hannes Puman

 

Klättring är en växande sport som för första gången kommer att vara en OS-gren 2020, något som Hannes Puman siktar stort på! 

Hannes är 19 år och kommer från Eskilstuna, han har nyligen flyttat till Göteborg för att få bättre träningsmöjligheter och för studier. Han har klättrat i 10 år och när han inte är hemma och pluggar så reser han runt hela världen för att tävla i klättring.

 

Vad fick dig att börja klättra?  

När jag var ungefär 9 år testade jag klättring i ett klättergym för första gången, jag tyckte att det var fruktansvärt roligt och sen dess har det bara blivit mer och mer.

 

Vad gör du för att höja din prestation innan ett klätterpass, och när presterar du som bäst?  

Jag klättrar som bäst när jag sovit mycket, varit i gott sällskap och självklart druckit Organic PWO från Better You!

 

Vilka muskelgrupper anser du används mest inom klättring?

Det finns så många olika typer av klättring så man kan träna i princip alla muskelgrupper, men de jag använder mest är nog armar, rygg, axlar och bål.

 

Vilken är den svåraste klättringen du har gjort? 

Det är svårt att säga, jag har klättrat många svåra höjder haha! En av de mäktigaste var en klippvägg i Chamonix som låg på ungefär 3800 m ö h. Den är cirka 40 m lång och den var mer tekniskt svår än fysiskt. För att komma dit behöver man åka med liften upp till toppstationen och sedan gå på en glaciär i 1 timme.

Vad gör du för att peppa dig själv till att klara ett mål? 

Jag är faktiskt alltid motiverad när det gäller min klättring!  

 

Vad skulle du ge för tips till en person som ska klättra för första gången? 

De allra flesta leker och klättrar i träd när de är små, så mitt tips är att fortsätta med det när man provar klättring. Lek och ha kul!

 

Behöver man köpa någon utrustning?

Ska man prova första gången så kan man hyra klätterskor på de klättergym man besöker, annars kommer man väldigt långt med ett par klätterskor och vitt pulver gjort på krita & magnesium, som förbättrar friktionen. Beroende på vilken sorts klättring man ska utöva så kan man behöva annan utrustning.

 

Varför använder du Better You?

Efter hård träning är det viktigt att få i sig bra och naturliga näringsämnen så att man återhämtar sig så bra som möjligt, vilket Better You har! 

Liknande artiklar

  • Löpartips
    Träningstips

    Våren – en perfekt tid att börja med löpningen! Solen skiner, luften blir varmare och allt behagli

  • Håll motivationen uppe hela året
    Träningstips

    Att komma igång är en sak, men att fortsätta träningen året ut är en annan.. Packa väskan och ta

  • Enkla träningstips för träning hemma
    Träningstips

    Charlotte Lardinger blev utsedd till årets PT 2019 och brinner för en aktiv, hälsosam livsstil. Ho

  • Kost & träning med en blivande dietist
    Träningstips

    Kost & träning med en blivande dietist   Berätta om dig själv. Jag är en 22-årig tjej som b

  • Maximera din träning
    Träningstips

    Maximera din träning   Principer är som grundpelare som man alltid kan återvända till när man be

  • Livet som äventyrare
    Träningstips

    Livet som äventyrare   Att klättra upp för höga berg, hoppa ut genom flygplan och ligga ute på ex

  • Träningstips för familjen med Patrik Kristoffersson
    Träningstips

    Träningstips för familjen med Patrik Kristoffersson   När det kommer till träning så kan man väl

  • Better You's Kristoffer Gafor
    Träningstips

    Better You's Kristoffer Gafor   Berätta om dig själv, vem är Kristoffer?    Jag är en semi-ung

  • Hugo Rosas - Varför crossfit?
    Träningstips

    Hugo Rosas - Varför Crossfit?   Jag rekommenderar alla, oavsett ålder, fysisk form och bakgrund

  • Mikael Spreitz träningstips
    Träningstips

    Mikael Spreitz träningstips   Berätta om dig själv!   Jag heter Micke Spreitz och är 53 år gam