Kost & träning med en blivande dietist

Kost & träning med en blivande dietist

 

Berätta om dig själv.

Jag är en 22-årig tjej som bor i Göteborg tillsammans med min sambo. Snart kommer vi även få tillskott i form av en Fransk Bulldog valp.

Just nu studerar jag till dietist på Göteborgs universitet, och jobbar en del utanför mina studier. Dels på en hälsorestaurang och på Ica. Jag försöker även lägga mycket tid på min Instagram då jag lagar mycket mat och bakar. På min fritid tillägnar jag en hel del tid i köket och experimenterar. En stor del tas även upp av crossfitboxen och gymmet. 

Vad är det som får dig att tycka om träning så mycket

Den får mig att känna mig stark inifrån och ut. Träningen gör att jag mår bättre fysisk men framförallt också psykiskt. Att klara av saker man inte trodde var möjligt, att slå sin tidigare tid eller vikt, ger en sådan underbar känsla och stärker självförtroendet och ens välmående något enormt. Att ibland fullkomligt köra slut på sig själv och pressa sig så hårt, blandat med de lugna och goa löpturerna är något jag verkligen uppskattar.

Summerat: Träning för mig betyder så mycket er än bara en fysisk prestation. Det handlar om en känsla. En känsla du bara kan få efter träning, som gör att jag mår SÅ mycket bättre. På alla plan. 

Vad har du för mål och syfte med din träning? 

Just nu har jag snöat in mig på Crossfit och ska försöka bli så bra som möjligt. Jag är en riktigt vinnarskalle och gör jag något går jag gärna ALL IN. Men någonstans i bakhuvudet tänker jag även att jag tränar för framtiden. Att bygga en stark kropp som ska klara av de fysiska och psykiska påfrestningar som kroppen kommer utsättas för. Samtidigt vill jag också utveckla mig själv som personlig tränare (jobbar ej som det i nuläget) och gruppträningsinstruktör. 

Händer det att du har svårt att hitta motivationen?

Absolut. Varje vecka har jag dagar som jag ifrågasätter mig själv; Varför gör jag det här? Varför pinar jag mig flera timmar i veckan? Jag kommer ändå aldrig klara av den övningen, den tiden, den vikten osv. När kroppen känns så öm att man knappast orkar gå ur sängen. Men vet ni vad jag gör då? Intalar mig själv att om jag tar på kläderna, om jag sätter min fot i gymmet/löparspåret/crossfitboxen kommer jag ALDRIG ångra mig. Just den känslan efteråt, när jag tagit mig igenom passet och klarat det. Den känslan lever jag för. 

 

Vilket är ditt favoritpass? 

Just nu kör jag mycket crossfit, så en favoritwod (wod=workout of the day) är att blanda tunga lyft med ett kort flås. 

 

Berätta mer om tävlingarna som du deltar i, kan vem som helst signa upp sig?

Göteborgsvarvet = För alla! 

Thoughest/OCR-lopp = För alla! 

Crossfittävlingar = Du måste vara medlem i en crossfitbox för att delta.

 

Är kost en viktig del för att kunna uppnå bra träningsresultat?

Absolut. Jag skulle säga att kosten är otroligt viktig för att du ska kunna få ut så mycket som möjligt av din träning, oavsett om det är en elitsatsning eller på motionärsnivå.

En viktig sak som jag tycker man alltid ska ha i åtanke kring sin egna kost är att vara snäll mot sin kropp. Det jag menar då är att ladda den med bra och näringsrik mat som ger den energi. Största delen av det du äter ska vara bra för kroppen, och en liten del kan vara bra för själen, vilket också är viktigt. Balans!

 

Har du tips till någon som vill börja äta lite bättre men inte riktigt vet var man ska börja?

Några riktlinjer jag strävar efter:

• Äta ”rena” råvaror. Laga din egna mat från grunden så du vet vad din kost innehåller. Istället för att köpa färdigpaketerade klyftpotatisar med tillsatser och socker gör du dina egna! Bättre näringsvärden och billigare.

• Variera din kost. Det är lätt att fastna i samma spår men för att kunna hålla en god kosthållning tror jag att det är viktigt med variation. Också för att få i sig alla vitaminer och mineraler kroppen behöver.

• Se till att få i dig alla komponenter - protein, kolhydrater och fett. Trots att jag äter mycket vegetarisk kost får jag i mig det protein jag behöver, trots att jag tränar 2 ggr per dag. 

• Var ej rädd för att äta mycket kolhydrater! Det är det som ger dig energi, lagrar energi i dina muskler som gör att du kan träna hårt och därmed får du resultat av din träning!