Löparen Julias bästa tips

Löparen Julias bästa tips

 

Berätta lite om dig själv!

 

Jag heter Julia. Jag är 30 år gammal, lever livet som sambo, är mamma till tre underbara pojkar på 7, 6 och 4 år och djurägare till en hund och två katter. Jag studerar på Göteborgs universitet till förskollärare och mitt allra största intresse är löpning. För 4 år sen bestämde vi oss för att flytta ut på landet och köpte ett 100 år gammalt hus som vi håller på att renovera och som så småningom också ska byggas ut. 

 

Har du alltid älskat att träna? Hur kom det sig att träningen blev en så stor del av ditt liv?

 

Jag har ändå sedan jag var 5 år varit väldigt aktiv inom flera sporter, bl. a. fotboll och ridning. Löpningen har alltid varit en hobby fram till för ca 3 år sedan. Det var då jag ville börja sätta upp mål att sträva mot, att hela tiden försöka pressa ner tiderna och se vad kroppen och mitt psyke är kapabla till. När sedan min pappa, som alltid varit min stora stöttepelare och trygghet i livet hastigt gick bort i cancer våren 2016 vändes mitt liv helt upp och ner.

Träningen och framförallt löpningen blev då och har varit min medicin mot sorg och smärta. Det var den som räddade mig när kroppen ville kollapsa. Allt eftersom har jag verkligen insett vilken stor påverkan träning har för både kropp och själ. Träningen är det som ger mig energi till att fokusera på mina studier, det ger mig energi till att vara en mer glad och positiv mamma och sambo. Den där känslan du får i kroppen efter ett träningspass, att få känna mig stark, hälsosam och glad. De endorfiner och de adrenalin man får efter att ha passerat mållinjen efter en tävling, den är oslagbar. Träningen ger mig så mycket mer av livet. 

 

På din Instagram ser man ofta att du ger dig ut på löpning oavsett väder. Vad får dig att hitta motivationen till det?

 

Vissa dagar är helt klart mer motiverande att ta sig ut och springa än andra. Vissa dagar när motivationen inte är där, drar jag bara på mig löparkläderna och kör. Det är när jag börjar reflektera och försöker hitta och komma på ursäkter för att slippa löpa det blir allt svårare att väl komma ut. Oavsett hur jag känner innan och under passet så är känslan när jag väl har kommit hem igen helt oslagbar. Oavsett hur jobbigt och tungt ett pass har varit så har jag alltid ett leende på läpparna efteråt. 

 

Brukar du kombinera träning tillsammans med dina barn, och hur kan man göra det?

 

Vår äldsta kille som är 7 år älskar och spelar fotboll som är hans största intresse. Han gör inget annat än att spela fotboll och hans största mål i livet är att bli lika bra som en av hans största idoler, Zlatan Ibrahimovic. Ibland får jag damma av mina gamla skils och lira lite boll med honom.

Han vill också gärna med ut och löpa för att få bättre kondition och vi har en bana hos oss som är ca 1 km där start och mål är vid vårt hus så där brukar vi springa tillsammans. Mina små pojkar är ofta med och styrketränar när jag kör hemma i vardagsrummet och de är alltid lika stolta efteråt och säger att de ska blir starkare än deras pappa. Vi är en väldigt aktiv familj och älskar att hitta på saker tillsammans, allt från promenader i skogen till olika sportutövningar och tävlingar.

 

Vad får dig att bli lycklig?

 

Att skratta och göra det tillsammans med min familj och mina vänner. Ett bra träningspass där endorfinerna flödar i flera dagar efteråt. Mat. Spendera tid ute vid havet. Att bara vara. Leva.

 

Vad är hälsa för dig?

 

Hälsa för mig handlar om hur jag mår, både kroppsligt och själsligt. Förr stirrade jag mig blind på vågen. Jag räknade bara kalorier och vikten var det enda viktiga. Jag var ofta trött och hade ingen energi. Som lägst vägde jag då 46 kg. Idag har jag helt ändrat mitt sätt att se på hälsa. Jag äter det jag vill, men vet att jag mår bra av. Jag löptränar och har byggt upp muskler min kropp aldrig har haft. Jag ser betydelsen av att hitta en balans mellan träning och vila som jag förr aldrig tänkte på.

Min kropp har aldrig mått bättre, jag är gladare, orkar mer och idag visar vågen istället 56 friska och hälsosamma kilon. Förutom att träningen idag är en livsstil för mig så handlar min träning och hälsa om att visa mina barn hur viktigt det är att röra på sig. Jag tränar inte längre för att hålla mig ung utan jag tränar idag för att jag vill hålla mig frisk och hälsosam så länge jag kan för att få möjligheten att bli gammal och spendera så mycket tid jag kan med familjen och njuta av livet.

 

Vad har du för tips till någon som kämpar med att komma igång med träningen, men inte lyckas hitta sin motivation?

 

Börja försiktigt, bara att ta sig ut och springa en kortare sträcka, ta en snabbare promenad eller gå till gymmet och vara där är en vinst för en själv. Går man ut stenhårt är det lätt att åka på skador eller tröttna.

Min största motivation i min träning är den glädje jag får av träningen, jag gör det för mig själv, att investera i en hälsosam livsstil är en investering i livet. Har du väl kommit igång med träningen och får uppleva känslan av alla endorfiner som rusar i kroppen efter ett träningspass blir det lättare att motivera sig till en fortsatt aktiv vardag. Gillar du att träna till musik är ett tips att skapa en spellista med dina bästa låtar som du vet pushar dig lite extra, musik hjälper alltid mig att hitta den lilla extra motivationen till att göra träningen lite roligare de dagar den där löprundan eller gymmet känns alltför långt borta. En bra reminder, du ångrar aldrig ett träningspass efteråt, hur omotiverad du än var innan. Kom ihåg att träning inte behöver vara dyr, hålla på i flera timmar eller vara komplicerad för att få till ett effektivt pass.

 

Vilken typ av träning tycker du att man kan fokusera på om man vill känna sig allmänt stark och frisk?

 

Min absolut största passion när det kommer till träning är löpning. För att kunna fortsätta med det och minimera risken för skador och överansträngning har även styrketräningen blivit en viktig och rolig del av min aktiva livsstil. Genom att bygga upp och stärka musklerna så minimeras skaderisken och jag känner mig så mycket starkare, både mentalt och fysiskt.

Mitt bästa tips är helt enkelt att försöka variera din träning, det blir så mycket roligare. Jag vill dock även påminna om att vilodagarna är minst lika viktiga för att låta kroppen återhämta sig mellan träningspassen. De är en hjälp på vägen för en starkare och hälsosammare livsstil.

 

Sätter du alltid upp mål med din träning, och i så fall på vilket sätt?

 

Jag älskar att utmana mig själv och mitt mål med min träning är först och främst att jag ska få må så bra som möjligt. Under 2017 var jag skadad till och från under stora delar av vinter, vår och tidig sommar så loppen jag planerat uteblev tyvärr.

2018 hoppas jag få ta revansch och kunna pressa ner mina personbästa på 5 respektive 10 km ytterligare. Ett mål är även att göra min första halvmara under 2018, ett spännande år väntar och jag är både taggad och förväntansfull på att se hur mycket jag kan utmana mig själv. 

 

Vad behöver man för utrustning för att kunna löpa och styrketräna så som du gör?

 

Under vinterhalvåret använder jag mig av lager på lager när jag kör löpning. Beroende på temperatur så använder jag mig av fodrade löpartights när det är minusgrader ute. Vid plusgrader använder jag mig av mina vanliga löpartights. Mina överdelar såhär års brukar vara en underställströja, en träningströja och över det en löparjacka eller väst, tubhalsduk och ett pannband. Kör jag däremot löpning på sommaren eller gymmet så har använder jag ett par tights, sport-bh och linne. Löparskor beror på underlag, väder och vilken typ av löpning jag ska fokusera på just det passet.

Jag använder mig utav ett par trailskor och ett par vanliga löparskor, men det går minst lika bra att köpa ett par broddar till de vanliga löparskorna för de som inte känner att de vill lägga pengar på fler par skor. Min hemmaträning är väldigt enkel och jag använder mig av det jag har tillgång till. Oftast behövs inte mer än min egen kroppsvikt, men förutom det använder jag mig utav exempelvis en pall för att göra triceps dips och en träningsmatta för ett skönare underlag. 

 

Vad får dig att bli lycklig?

 

Att skratta och göra det tillsammans med min familj och mina vänner. Ett bra träningspass där endorfinerna flödar i flera dagar efteråt. Mat. Spendera tid ute vid havet. Att bara vara. Leva.