Sandra Godvik om intervallträning

Sandra Godvik om intervallträning

 

Jag heter Sandra Godvik, är 31 år gammal och thaiboxare. Träning kom jag i kontakt med redan i tidig ålder då jag under hela barndomen hade hästar och tränade och tävlade med de på elitnivå. vuxen ålder fann jag kampsporten på en resa till Thailand och blev kär i sporten Thaiboxning. Det gjorde att jag började träna mer strukturerat och målmedvetet. På bara några år har jag blivit regerande svensk mästare i thaiboxning med två SM guld. Mitt nästa stora mål inom fightingen är att försöka få fightas om ett proffs VM bälte, vilket jag hoppas kommer ske inom snart framtid.

 

En effektiv träningstyp som hjälpt mig mycket till mina mål har varit intervaller. När jag behöver toppa formen inför match är intervaller enligt mig det absolut bästa sättet att snabbt komma i bättre form.

Det bästa och enklaste är att köra med pulsklocka som mäter, puls/distans/tid, men man kan såklart köra utan, eller med en timer på mobilen. Favoriten är tabatha som innebär att man kör allt man kan i max 20 sek, vilar 10 sek och upprepar 8 gånger. Det kan man applicera på det mesta så som som cykel, löpning, slag/sparkar/knän osv på säck, någon typ av fysövning som tex upphopp eller burpees. 

Jag blandar även med längre intervaller och dessa två är mina favorit löpintervallpass:

Värm upp 5–10 minuter med jogg. Sprinta 400M, stanna och vila 1 minut, upprepa 8 ggr.

Värm upp 5–10 minuter med jogg. Sprinta 800M, stanna och vila 2 minuter, upprepa 6 ggr. 

 

Intervaller är enligt mig bra för alla som tränar!

 

För att bli snabbare, starkare och orka mer måste vi hela tiden försöka flytta våra gränser för vad vi klarar av. Genom att regelbundet pressa oss själva i träningen samt variera träningen får vi ett bättre resultat. I kroppen finns en försvarsmekanism som har till uppgift att skydda kroppen mot överbelastning. Denna mekanism hjälper till så att efter ett hårt träningspass där kroppen belastats med ovana övningar så kommer musklerna och cirkulationen att växa sig starkare för att kunna stå emot en liknande belastning ifall vi skulle utsätta kroppen för samma påfrestning igen.

Så är man till exempel van löpare så förbättrar man inte sin löpning genom att springa i sitt vanliga tempo varje gång. Det är därför jag älskar att köra olika typer av intervallpass där jag pushar mina gränser lite längre än vad jag hade gjort under ett ”vanligt pass”.

Så kort och gott, intervaller ger bra resultat samt att de är tidseffektiva, enda negativa med intervaller är att det är sjukt jobbigt om man utför de rätt, vilket verkligen lönar sig!