Sofie Nelsons bästa träningstips

Sofie Nelsons bästa träningstips

 

Berätta lite om dig själv. Vem är du?

 

Sofie, 27år och maratonlöpare. Jag jobbar till vardags med marknadsföring för skidkoncernen Branäsgruppen. Jag coachar också andra löpare och är en del av ASICS Frontrunner. Bloggar på runnersworld, älskar att resa och använder löpningen som ett sätt att upptäcka världen. Löpningen är inte bara en träningsform för mig utan ett sätt att leva. En löpartur kan till exempel vara ett sätt för mig att koppla av eller ett sätt att umgås med min pojkvän.

 

Hur länge har du hållit på med löpning?

 

Sedan 10 år tillbaka ungefär, då började jag springa som komplement till annan träning när jag pluggade på högskolan. Jag övergick mer och mer till löpning, testade att springa ett lopp och fick upp ögonen för att utmana mig själv genom att prestera på bättre tider. Jag tänkte ”Hur snabb kan jag bli om jag tränar si eller så mycket” och började få resultat.

 

Vad är det bästa med löpningen?

 

Att det är så mycket mer än bara en träningsform. Det är mitt sätt att upptäcka, mitt sätt att koppla av och mitt sätt att umgås med vänner. Dessutom älskar jag enkelheten, man kan göra det vart som helst och när som helst!

 

Vilka är dina bästa tips till någon som vill utvecklas inom löpning?

 

Att börja variera sin löpträning. Brukar man springa en runda på 5km tre gånger i veckan kan man tex byta ut ett pass mot intervaller, förlänga sträckan eller lägga till ett pass. Det är viktigt med kontraster i träningen för att utvecklas, annars blir man bara bra på att springa sina 5km på samma tid som alltid.

 

Hur återhämtar du dig efter ett lopp?

 

Beroende på hur långt jag sprungit ser det olika ut. Är det ett Marathon så behövs välplanerad återhämtning där jag fyller på med bra energi både under och efter loppet. Jag älskar att använda Better You´s proteinbars och även Ärt – och havre proteinet. Det är en perfekt återhämtning för att inte bryta ner musklerna. Efter kortare lopp räcker ofta en bar och gärna en god iskall Kombucha när jag sprungit klart.

 

Vad är det tuffaste respektive roligaste med att springa ett Marathon?

 

Det tuffaste med att springa en mara är att man håller på relativt länge, 42km är långt och det hinner hända mycket längs vägen. Det är jobbigt mentalt att vara fokuserad så länge och det sliter rejält på kroppen. Dock är det en fantastisk känsla att klara av en sådan grej. Det är klart att man kan råka ut för både det ena och det andra under ett lopp men det är värt alla krämpor när man passerar mållinjen!

 

Vad är du aktuell med nu?

 

Just nu har jag haft lite besvär med överansträngda muskler efter två tunga lopp tidigt på säsongen ihop med tuff träning. Jag sprang Barcelona Marathon i våras på 2:54 och därefter det extremt tuffa Great Wall Marathon i Peking. Loppet i Kina går i extremt tuff miljö och det var 36 grader varmt, jag fick kämpa rejält men vann loppet. Nu har det blivit mycket träning och jag satsar på att springa Frankfurt Maraton senare i höst.

 

Hälsa kan betyda många olika saker, vad är hälsa för dig?

 

Hälsa för mig behöver inte innebära att man ser ut på ett visst sätt, har magrutor eller orkar springa milen på en specifik tid. Hälsa är mer en känsla av att må bra och ha ork i vardagen. Detta uppnår jag genom att träna för att hålla mig frisk och välmående. Oavsett om träningen består av löpning, styrketräning eller ett fartfyllt aerobicspass så blir jag lycklig av att röra på mig.