Tori & Rebecca - Rivaler på isen

Tori & Rebecca - Rivaler på isen

 

Bästa vänner och rivaler på isen! Sen 4 års ålder har Rebecca & Tori spelat Hockey, Rebecca hemma i Piteå & Tori hemma i Alaska, USA. Hockeyintresset långt ifrån svalnade när de kom upp i tonåren, och båda började spela på en högre och mer seriös nivå.

De båda spelade tillsammans i Djurgårdens damhockey lag och utvecklade en vänskap med varandra. Rebecca blev sedan värvad till Luleå och de goda vännerna ska nu kämpa mot varann på isen.

Tori är 23 år, född och uppvuxen i Anchorage, Alaska. Båda hennes föräldrar har spelat hockey hela sina liv och förde över intresset till henne. När Tori inte spelar hockey så gillar hon att jaga, kampa, hajka och sköt sin första älg när hon var bara 13 år gammal.

Rebecca är 25 år, född och uppvuxen i Piteå och har fått hänga i rinken redan som nyfödd då hennes äldre bror spelade hockey. Från barnsben har hon spelat med pojklag tills hon kom upp till tonåren och började spela mer seriöst. När Rebecca inte tränar eller spelar match så gillar hon att umgås med vänner, läsa böcker, lyssna på musik, och träna såklart. 

 

Hur laddar ni upp på bästa sätt inför en match?

 

Tori: Everyday game day whether it is a big game or not, I wake up around 7 and go for a jog or walk around town to get my body up and going. I don’t have any big superstitions just like to go walk in the morning and get coffee.

 

Rebecca: Det beror lite på vilken tid matchen är, men är den tidig (12 eller 13) så vill jag ha en bra nattsömn och äta en stor frukost som ger mig energi. Är matchen senare eller på kvällen så tar jag gärna en promenad på dagen och en powernap efteråt, sen vill jag äta ett bra mål mat innan samling så att jag känner mig nöjd.

 

Vilken är er favoritprodukt från Better You?

 

Tori: My favorite Better You product would be the mixture of BCAA's and glutamine. I drink them after my morning runs and after games, practice, and gym workouts. It makes a huge difference in my muscle recovery and maintenance. Oh and Kombucha! Besides training supplements, I love the kombucha because of the tasty flavors and the probiotics they contain. I take my gut health just as serious as my muscle recovery.

 

Rebecca: Min favoritprodukt är BCAA-pulvret, jag gillar alla smaker men just nu är äpple/fläder min favorit. Den är naturligt god att dricka ibland under och ofta efter träning.

 

Kan vem som helst prova på att spela hockey?

 

Tori: Anyone can try hockey! There are various leagues at all levels you can join or open ice to get your feet underneath you before you dive straight into playing games. The SDHL teams have specific weekends catering to those new to the sport to try it out to share and grow the hockey experience. 

 

Rebecca: Ja, absolut! På många ställen så finns det ”prova på-dagar” där det lokala laget är på is med alla möjliga människor som vill testa. Det är alltid så roligt att träffa små barn som blivit inspirerade av laget eller någon individuell spelare och därför vill testa, det ger inspiration tillbaka till oss att fortsätta göra det vi älskar!

 

Hur är det att möta varandra på hockeymatcherna?

 

Tori: Rebecca and I became close last year when she played on Djurgården with me. Sad to see her go, but I still get you wave at her on the ice during games and hug her after when we are off the ice. I didn’t recognize her with her new team colors the first time we played each other this year and went at her pretty hard then realized it was her and I was just a little nicer next time I went into the corner with her. She plays forward, and I play defense, so we often play head to head against each other, which makes it fun. 

 

Rebecca: Man är ganska van att möta de man känner under match. Jag tycker att det är kul på ett sätt, man kan ge varandra någon extra tackling, blick eller bara en klapp på benskyddet. Under matchens gång är det förstås allvar och man vill vinna med sitt lag till 100 %, men efteråt och utanför rinken är man lika bra vänner igen.

 

Har det alltid varit en dröm att vara där ni är idag?

 

Tori: As an American hockey player the biggest goal for girls growing up playing our sport besides reaching the Olympics, is to play D1 college hockey. I met that dream playing 4 years in Boston, Mass at Northeastern University. After 4 years I wasn’t ready to stop playing and really wanted to experience new countries and cultures, so I made my way to Sweden to play for Djurgården. First year here we won SM Guld and it was a very special memory. Love it so much here! Not sure if I’ll leave. 

 

Rebecca: Ja, ända sen jag valde att satsa på min hockey så har jag alltid velat ta mig framåt och uppåt. Jag har alltid haft väldigt bra stöttning hemifrån så att jag har kunnat lägga mycket tid och energi på att bli bättre varje dag, det är jag otroligt tacksam för. Jag lever min dröm just nu och är glad och tacksam över de vänner jag fått under åren och allt jag fått uppleva hittills.

 

Hälsa kan betyda manga olika saker, men vad är hälsa för er?

 

Tori: Health for me is a happy balance of proper nutrition and moderate exercise. I’ve been raised on healthy foods and lean meats growing up in Alaska. I have a very active family so nutritious food have always been something I loved and talked about in my home. I’m taking a nutrition class right now to expand my knowledge on the little details of foods and how all bodies react differently. I try to have an all around healthy diet with a mix of Swedish fika, I can’t deny myself of fika! 

 

Rebecca: Hälsa för mig är att kunna göra det jag vill, träna, äta bra mat, unna mig saker jag vill och bara göra saker som får mig att må bra tillsammans med människor som gör mig till ett bättre jag. Så kan jag somna med ett leende på läpparna. 

 

Vad gör ni för att ladda batterierna när ni är lediga?

 

Tori: Lately I’ve been taking my days off to explore the city. There are so many different unique parts of Stockholm that I’m beginning to discover. I don’t want to look back on my time here and only have journeyed on the green line to globen and back for practice every day. 

 

Rebecca: När jag är ledig (vilket inte är så ofta eftersom det ofta är landslagsläger när vi är lediga med klubblaget), så vill jag oftast bara vara. Hänga med kompisar eller familj, gå på stan, ta en fika, njuta och läsa en bra bok. Bada bastu är en självklarhet för mig när jag är ledig, det ger ett sådant lugn i kroppen.

 

Vad har ni för drömmar efter hockeyn?

 

Tori: I’d love to create my own clothing line inspired by my lifestyle, being my own boss. 

 

Rebecca: Jag har inte tänkt jättemycket på vad jag vill göra efter min karriär. Jag har en hälsovägledarutbildning i bagaget vilket är skönt. Men jag tror att jag vill stanna i branschen i alla fall ett tag, kanske som tränare eller fystränare. Senare tror jag att jag vill jobba mer med människor och hälsa i helhet, inte bara med träning. Men vi får se, det är som sagt inget jag tänker så mycket på just nu mitt under pågående säsong.

 

Hur peppar ni er själva när ni inte känner er motiverade?

 

Tori: I try to just get out of the house and go. Hardest part is to mentally get myself going. I try to mix in some yoga to regroup mentally and get back on track. Eat a good meal and go outside for some fresh air! 

 

Rebecca: De senaste åren har jag inte haft så många dippar där jag inte känt mig motiverad eftersom jag haft så tydliga mål för mig själv. Men det jag har gjort under dessa gånger är väl just att påminna mig själv om att varför jag gör det här, påminner mig själv om mina mål och då blir jag oftast snabbt glad och motiverad igen. Jag brukar också tänka att jag är lyckligt lottad som får hålla på med det jag älskar varje dag.

 

Vilket är ert absolut bästa träningstips:

 

Tori: For someone that wants to be more healthy and start working out I would suggest to get a training log (note book) to write down:

- Your goals (short term/long term)

- Write 3 workouts for the week

- Pick 3 small changes to improve your diet (smaller portions, more greens, higher fibers/proteins etc.)

- Find a friend or partner that will do it with you!

- Have patience, take baby steps to better overall health so it becomes a lasting routine in your life.

 

Rebecca: 

Jag tycker att en av de viktigaste sakerna för att träningen ska bli av är att man har variation i träningen. Gör det du tycker är roligt och variera träningen så att du inte blir less. Gå på pass, träna i gymmet, gå ut och spring! Oftast spelar det inte så stor roll vad du gör, utan ATT du gör någonting. Är det då någonting man inriktat sig på i sin träning, så kan man fortfarande variera sig inom det. Exempelvis om man vill träna upp ryggen, så finns det många olika sätt du kan göra det på, det är bra både för dig själv och för att du inte ska tappa träningsgnistan, men även för musklerna som lär sig att tränas på olika sätt.