Träningstips för familjen med Patrik Kristoffersson

Träningstips för familjen med Patrik Kristoffersson

 

När det kommer till träning så kan man väl säga att ”barn gör inte vad vuxna säger, barn gör vad vuxna gör” så hitta tillsammans den motion och träning som just ni tycker är kul. Här tipsar Patrik, OCR-entusiast och instruktör hos oss, om några roliga sätt att involvera barnen i träning som går att anpassa efter olika åldrar.

 

Jag är nyss hemkommen från VM i hinderbana där över 5000 tävlande från 67 olika nationer gjorde upp om segern. Det var ett tufft mästerskap med deltävlingar tre dagar i sträck. Den tyngsta tävlingen var långdistans, 15 kilometer och ca 1000 höjdmeter, där banan slingrade sig upp och ner för svarta skidbackar. Det var knappt någon plan löpning alls och trailloppet Kullamannen bleknar i jämförelse. 

 

Jag har fått många frågor om hur man kan träna upp sig inför ett sådant mästerskap. Jag har också fått frågan var man hittar tiden till att träna mellan jobb, hämtning och lämning på skola och dagis med mera. 

 

Hitta tillfällen i vardagen

 

Har du barn och familj? Passa på att träna tillsammans! På en lekplats för barn finns det oftast massvis med gungställningar och klätterställningar. Att gunga ett barn i gungan kan du lätt förvandla till ett lättare träningspass. Testa att gunga iväg gungan, lägga dig ner och låta gungan passera för att sedan resa dig upp igen vänd på andra hållet. Tävla med dina barn om vem som kan hänga längst i klätterställningen. Greppstyrka behöver du inte bara i hinderbanelopp, det behöver du även inne på gymmet när du tränar marklyft, bänkpress, när du bär hem kassarna från affären med mera. 

Även naturen erbjuder massvis med olika sätt att träna. Använd parkbänkar, träd och stenar att klättra på. Se naturen som en stor lekplats för både barn och vuxna. 

Känner du att cyklingen till skolan/dagis för att lämna barnen inte ger dig den träning du vill ha? Låt barnen cykla så kan du springa bredvid till skolan/dagis för att sedan springa vidare till jobbet. 

Trappor är också väldigt underskattade. Tävla med dina barn om vem som kan springa uppför trapporna snabbast, en kul och pulshöjande aktivitet, eller hoppa bara på de vita markeringarna på övergångsstället. Det handlar lite om att våga släppa fram barnet i sig själv igen. Trappmaskinen på gymmet är en av mina favoriter och nästa mål är att bestiga motsvarande antal trappsteg, eller meter, som Mount Everest på trappmaskinen. 

 

Bjud in barnen i din egen träning

 

När det kommer till träning så kan man väl säga att ”barn gör inte vad vuxna säger, barn gör vad vuxna gör” så hitta tillsammans den motion och träning som just ni tycker är kul. Jag testade nyligen mitt första aquafloat fit, ett coreträningspass på en flytbräda i bassäng. Min sexåriga son tänkte sitta vid bassängkanten, men jag frågade istället om han ville prova. Han sken upp som en sol och glänste genom hela passet, han tyckte det var jättekul. 

Tycker ni det är kul att träna tillsammans så finns det hinderbanelopp som man kan springa tillsammans med hela familjen, exempelvis Toughest Family. Vi sprang det tillsammans och min son fullkomligt älskade det. ”Farmor kommer bli vansinnig på all smuts” sa han när vi hoppade in i gyttjan tillsammans. Det blir roligare både för dig och barnen om barnen också involveras i träningen. 

För att sammanfatta det hela, ha kul tillsammans och våga själv vara lite barnslig därute på lekplatserna och i skogen!

Artikel av Patrik Kristoffersson

@theocrdad