Vem är Angelique?

Vem är Angelique?

 

Vem är Angelique? Berätta om dig själv!

 

Snart 35 år!Bor på Lilla Essingen med mina två döttrar varannan vecka, Vera 11 och Daniélle 13 år. Även blivit mamma till två coola nakenkatter Bosse och Missy. Som person är jag kreativ, driven och envis och kan vara hopplöst tankspridd och rastlös. Gillar att måla, fota och fixa i hemmet. Gjorde proffsdebut i boxning 2015. 

 

Vad gör du när du inte tränar?

 

Jobbar rätt mycket och träffar mycket folk i mitt jobb, så jag försöker få in mycket återhämtning. Egen tid är jätteviktig för mig, att umgås med mig själv är en stor prioritet för mig. Just nu har jag ett hemmaprojekt, klär om en fåtölj.Väggarna ska målas om och tjusigt golv ska läggas.Jag umgås också med mina vänner och göra något annat än att träna tillsammans, dansa, hänga hemma hos varann gå ut och äta. Men favoritsysslan är helt klart att hänga med mina döttrar! 

 

Vad är hälsa för dig?

 

Att försöka ha en bra balans i vardagen, lyssna på kroppen när det periodvis är för mycket, vara ärlig mot sig själv och göra så mycket som möjligt av det som man verkligen vill göra och som ger energi. Träningen har självklart en viktig del i min hälsa, det får mig att må bra på så många sätt.

 

Har du alltid tränat?

 

Ja, sen jag var liten. Blandade sporter. Började tävlingssimma när jag var 8 år tills jag va 20 år. Spelade lite fotboll runt 12 års åldern, samtidigt som simningen. Friidrott/löpning när jag va 13-14år, Men föll alltid tillbaks på simningen. När jag var 20 motionstränade jag bara och hittade till boxningen i början som motionsform. Skaffade barn när jag var 21 och 23 men tränade alternativt under graviditet och under baby åren. Sedan började jag tävla i amatörboxning 2008, reste mycket i Asien där jag hittade thaiboxningen så jag körde thaiboxning parallellt med boxningen.

Sedan blev det proffs debut 2015 i boxning. Träna för att tävla ger mig ett driv och målsättning jag älskar. Men kan se fram emot att träna ”vanligt” och att ”bara” ha må-bra träning för hälsan, men jag känner mig inte färdig med tävlandet. Har självklart periodvis ”må bra träning”, dvs lägre intensitet, rehab, stryka och Underhållsträning. När jag lägger av med boxningen kommer säkert ett nytt mål och syfte med min träning, kanske fitness mormor, utan syfte att tävla. 

 

Vad fick dig att börja med boxning?

 

Jag saknade nog tävlingsformen efter simningen, det blev tomt utan tränings kontinuiteten. Började motionsträna med mina barns pappa som höll boxningspass, så mycket tack vare honom. Han lärde mig basic från allra första början.När jag sen gick till BK örnen var jag fast i sporten.

 

Vad har du lättast för i träningen respektive svårast med?

 

Tidigare har det vart svårt att lära sig vilan, återhämtningens funktion. Med åren har jag blivit klokare och lyssnat på kroppen mer. Man blir ju bara äldre och kroppen behöver mer återhämtning.Nu har jag blivit grym på att vila.Gillar inte heller när träningen blir för ensidig, så får se till att man är kreativ i sitt upplägg.

 

Hur var det att hålla uppe motivationen till att fortsätta med träning när du hade fått barn?

 

Inga konstigheter. Det var också ett sätt till egen tid och få nya positiva hormoner i kroppen med alla nya mammahormoner som kom på köpet, så det blev en väldigt naturlig del ha tid till. Även barnens pappa har alltid tränat, så våran förståelse till det behovet var stort och vi gav varandra tid till det.

Med åren med barnen har det krävts mer planering när vardagssituationen såg annorlunda ut. Var annan vecka förälder, jobb, obekväma arbetstider men träningsprion har alltid funnits. Idag är det väldigt lätt då barnen är självgående.Dom är vana med sin mammas behov att träna och har liksom alltid sett mig träna. De brukade säga ”får mamma träna är hon glad”. Lätt val, att ha en glad mamma. 

 

När man hör dina svar så får man en bild av att träningen alltid varit högt prioriterad för dig. Vad är ditt bästa tips till någon som har mycket att göra, så som småbarn - hur kan man hjälpa sig själv att lyckas få ihop träningspass varje vecka? 

 

Träna hemma. Nu finns det så mycket tillgängligt på sociala medier för tips, inspiration och upplägg på olika pass.Jag köpte hem en 20 kg skivstång och 5kg + 10kg viktskivor. Det kommer man jättelångt på när tiden är tight. Cirkelträning eller basövningar.

 

Det finns olika mål och tankar man kan ha med träning, vad är syftet för dig med att träna och vad tror du är mest effektivt? 

 

Inför match blir det periodiserat upplägg och väldigt inriktat på boxning.Men överlag så mår jag otroligt bra av träning, mest inombords och självklart är det trevligt att se resultat på kroppen, det yttre.Känner mig mer avslappnad, fokuserad och samlad när jag tränar.Håller man igång lite hela tiden får man en trivsam balans. Träningen behöver inte alltid vara så långa och svettiga pass,20 min kan ge mycket även det.Beroende på jobb vardag och livsstil tror jag kroppen mår bra av att få cirkulation i kroppen.

 

När du säger att du vill vara kreativ i dina träningsupplägg, vad hittar du din inspiration?

 

Mycket finns på sociala medier som omedvetet passerar en, lite snappas upp där och när jag är i nya träningsmiljöer spar jag nya idéer som i en träningsbank i huvudet, perfekt när idéerna står still någon dag.Tex om man provar på ngt nytt pass kanske man inte gillar allt men några övningar kanske passar extra bra.Ser alla nya idéer som verktyg!