• Naturliga kosttillskott
  • Fri frakt inom Sverige
  • Snabba leveranser

Stor kampanj på utvalda produkter! Shoppa här!

Att springa året om
Träningstips

Att springa året om

Vill du få löpning som passion? – Här är bästa tipsen för dig!

Löpning är bra för styrka, kondition, hjärta och för den mentala hälsan. En som har löpning som sin passion är Diana Kämpe. Diana började springa så sent som vid 38 års ålder och idag, ca åtta år senare, är hon ultralöpare på elitnivå! Hon springer året om, även när det är kallt. Här är hennes bästa tips till dig, så att även du ska kunna ta till dig löpningens fördelar och förhoppningsvis hitta passionen i löpning!

Bli mer stresstålig och sov bättre - med löpning!

Din kropp blir starkare, skelett och hjärtat blir starkare. Du blir mera stresstålig, får bättre sömn och du förbättrar ditt immunförsvar. Sedan vet vi, att motion och löpning är bra för hjärnan. Andra fördelar är att man får vara ute i naturen och samtidig få egen tid för reflektion, det är bra för att hitta balans i vardagen och löpningen ger också mera energi och en naturlig trötthet.
Andra effekter kan vara att du blir gladare och presterar bättre både under träning, som förälder och när du arbetar.

Löpningen kan vara en enkel träningsform. Du kan springa när det passar dig, du behöver inte passa en tid och du kan göra det när det passar med övriga ’’livet’’. Du springer på din nivå och du kan utvecklas oavsett vilken nivå du är på. Vill du springa fortare eller längre? Det är du som bestämmer!
Ett praktiskt sätt att komma igång kan vara att använda löpningen som transport, bl. a. till och från jobbet, när du skall småhandla eller lämna ett paket. Det är effektivt i vardagen, miljövänligt och bra att lämna bilen hemma.
Har du barn och svårt att få tiden att räcka till? Då kan du springa när de har träning, leker hos en kompis eller är på kalas. Är du på tjänsteresa, så packa alltid ner löparkläder och skor - då har du alltid en möjlighet att röra på dig, när dagarna på kontoret är extra långa.

Se det inte som någon utmaning att springa vintertid när det är kallt och regn- och ruskväder. Det är klart att det kan ta emot lite mer än på våren och sommaren. Försök komma ut vid lunchtid eller tidigt på eftermiddagen om det är möjligt. Då får du dagsljus och det är lite varmare, då blir det lättare en vana.

Kläder efter väder

Du behöver investera i bra och lagom varma kläder, som andas och är vind- och vattentäta. De bästa investeringar är ylleunderkläder i bra kvalitet, fleecetröjor och jackor, regnjackor och vindtäta byxor och så klart kepsen, som håller regnet borta från ansiktet. Kan du hålla dig varm och torr går det lika bra att springa på vintern som på våren, när det känns lite enklare att komma ut med rätt kläder.

Skorna, hur gör man med dem? Det är viktigt att inte halka eller blir blöt om fötterna. Att springa i dämpade skor och trailskor fungera väldigt bra, både när det är blött eller snö och is. Det kan vara bra att ha olika par, några som också är vattentäta så du håller dina fötter torra under regniga dagar och långa pass.
Det kan vara bra att hitta cykelbanor, där solen värmer upp och isen försvinner fortare på slutet av vintern, eller skogsstigar där det inte är is under snön. Du lär dig också snabbt vart det sandas och var det är enklare att springa.

Om du behöver vila för att du är förkyld, sjuk eller skadad, så fungerar det bra att fortsätta träna något annat. Då håller du fast i rutinen och fortsätter viga din tid till träningen. Ta till exempel en promenad eller annan lätt träning istället. Det gör det enklare att komma igång igen, så snart det är möjligt för dig.

Dianas 4 bästa tips för att komma igång och hålla igång träningen.

1. Spring på din egen nivå - du kan alltid utvecklas allteftersom.
2. Ta tillfällen i vardagen att springa på t.ex till jobbet, till affären osv.
3. Satsa på bra kläder, för alla väder!
4. Vid sjukdom eller skada, vig löptiden till annan träning t.ex promenad eller yoga.

Vill du bli mer inspirerad av Diana? Följ henne på Instagram @dianaultrarunner

Premium EAA
Medlemsdagar 20%

Premium EAA

Essentiella aminosyror med vitaminer & elektrolyter

389 kr
Gurkmeja - 50 kaps
Medlemsdagar 20%

Gurkmeja - 50 kaps

Antiinflamatoriska egenskaper

249 kr
Proteinvatten - 24-pack

Proteinvatten - 24-pack

Kolsyrad dryck med aminosyror

600 kr

Liknande artiklar

Powered by Jetshop

Better You använder Cookies för att förbättra användarupplevelsen för dig som handlar hos oss. Genom att fortsätta använda webbplatsen accepterar du vår integriets- och cookies policy.

Visa detaljer