• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Artiklar
  • Träningstips
  • Håll motivationen uppe hela året

Att komma igång är en sak, men att fortsätta träningen året ut är en annan..

Packa väskan och ta sig iväg till träningen kan ibland kännas lustfyllt eftersom känslan under och efter träningspasset är ren glädje och eurofi. Problemet är att det ganska ofta kräver mycket motivation för att ta sig till iväg själva träningen. Du känner säkert igen det?

Här kommer mina tre bästa tips för att komma igång och framförallt hålla i träningen långsiktigt

1. Förlita dig inte på att motivationen kommer till dig

Det är lätt skjuta upp träningen i ”väntan att” träningsmotivationen kommer komma till dig vid något specifikt datum, plats eller av någon annan person. Men det kommer inte hända så länge du inte tar första steget och kör igång. När du väl kört igång med din träning så kommer resultaten komma som konsekvens av träningen, och det exakt det som kommer göra dig motiverad att fortsätta träna och tills slut göra träningen till en vana!

2. Bestäm dig och...

Bestäm tid och plats i din kalender på telefonen, eller boka upp dig på ett gruppträningspass. Boka in vilka dagar och tider du ska träna inför kommande vecka, antingen själv eller med en kompis. Syftet och effekten att boka in träningspassen ett par dagar innan gör att du är mentalt inställd och förberedd vilka dagar du ska träna inför kommande vecka. Att boka sin träning kommer underlätta för dig att ta dig iväg till träningen istället för att du försöker ”spontanträna”, vilket väldigt ofta blir uppskjutet och därmed uteblivna träningspass.

3. Sätt upp ett realistiskt veckomål

Viktigast av allt! Sätt inte upp att du ska försöka träna 5 dagar i veckan om du själv vet att du risken är övervägade stor att du inte kommer kunna hålla den träningsfrekvensen. Det kommer göra att du failar ditt mål och kanske t.om slutar träna helt eftersom du redan har brutit ditt uppsatta mål. Det är mycket bättre du börjar realistiskt. Börja t.ex med 2-3 träningspass/vecka om du känner att det kommer vara hållbart långsiktigt under året för dig. När du klarar dina uppsatta träningsmål kommer det både stärka både din motivation och självkänsla när du på söndagar vet att du har utfört och uppnått det som sa till dig själv att genomföra!

Lycka till!

Robin Malmström
Skribent, PT Online Coach, Kostrådgivare & Kiropraktor
https://nosugarneeded.se/pt-online/

Liknande artiklar

  • Löpartips
    Träningstips

    Våren – en perfekt tid att börja med löpningen! Solen skiner, luften blir varmare och allt behagli

  • Håll motivationen uppe hela året
    Träningstips

    Att komma igång är en sak, men att fortsätta träningen året ut är en annan.. Packa väskan och ta

  • Enkla träningstips för träning hemma
    Träningstips

    Charlotte Lardinger blev utsedd till årets PT 2019 och brinner för en aktiv, hälsosam livsstil. Ho

  • Kost & träning med en blivande dietist
    Träningstips

    Kost & träning med en blivande dietist   Berätta om dig själv. Jag är en 22-årig tjej som b

  • Maximera din träning
    Träningstips

    Maximera din träning   Principer är som grundpelare som man alltid kan återvända till när man be

  • Livet som äventyrare
    Träningstips

    Livet som äventyrare   Att klättra upp för höga berg, hoppa ut genom flygplan och ligga ute på ex

  • Träningstips för familjen med Patrik Kristoffersson
    Träningstips

    Träningstips för familjen med Patrik Kristoffersson   När det kommer till träning så kan man väl

  • Better You's Kristoffer Gafor
    Träningstips

    Better You's Kristoffer Gafor   Berätta om dig själv, vem är Kristoffer?    Jag är en semi-ung

  • Hugo Rosas - Varför crossfit?
    Träningstips

    Hugo Rosas - Varför Crossfit?   Jag rekommenderar alla, oavsett ålder, fysisk form och bakgrund

  • Mikael Spreitz träningstips
    Träningstips

    Mikael Spreitz träningstips   Berätta om dig själv!   Jag heter Micke Spreitz och är 53 år gam