Träning för nybörjare

Träning för nybörjare

 

Att vara nybörjare är aldrig kul, men en sak är säker, vi alla har varit nybörjare och vet hur det känns. Det som kommer underlätta för dig som är ny till träningen är att faktiskt ha ett mål. Det behöver inte vara stort, men någonting som får dig att gå till träningen. Nedan ser du mina tips till dig som är nybörjare!

 

Sätt upp mål  

Målet kan till exempel vara att du ska ha kul när du tränar, bli starkare för att orka med vardagen eller att träna inför ett lopp som du vill genomföra. För att ta reda på vilket mål just du ska sätta upp så kan man börja med att kolla på vilken typ av träning du tror hade passat. Är målet till exempel att ha roligt på träningen så kan det vara en god idé att kolla runt om dig och se vilka som faktiskt ser ut att ha roligt under träningspasset. 

 

Håll igång 

När man börjar med träning så har man oftast väldigt mycket energi, är taggad och känner att man utan problem kan träna 5 dagar/vecka. Jag har många gånger stött på personer som gör såhär, och sett att det oftast håller i bara 1–2 månader. Därför är det viktigt att man sätter realistiska mål och börjar i ett lugnare tempo. Personligen tycker jag att man ska sträva efter att träning ska bli lika självklart som att borsta tänderna. 

 

Tänk på kosten för att orka

Kost är väldigt individuellt beroende på ens mål, men ett bra råd är att alltid äta en ordentlig frukost, lunch och middag så att du får den energi och näring som du behöver under en dag. Mellanmål kan vara bra att äta mellan måltiderna om du lätt blir sugen på diverse snacks på eftermiddagen eller tränar mycket. Om du vill byta kostvanor kan det vara bra att scanna sig själv, skriv en kostdagbok på ca 4–6 dagar och se hur dina vanor ser ut, du kanske upptäcker att du äter för lite, för mycket sötsaker eller inte får i dig tillräckligt med näring.

 

Konkreta tips/checklista till dig som är ny till träningen:

- Ha ett mål – fundera även på hur du ska nå dit.

- Ställ inte höga krav på dig själv. Du är ju nybörjare! Klart att du inte kan allt, men du kan lära dig!

- Hitta en realistisk träningsmängd som du kan hålla. Jag brukar säga ”Kan jag träna 2ggr/veckan i 5 år)? Om svaret är ja, då har du hittat en realistisk träningsmängd. Sen kan du absolut träna fler gånger i veckan, men helst inte färre.

- Ha tålamod med träningen. Det tar tid, men det är det som är det roliga. Du får kämpa och då känns det extra bra när man når målet. Det här med quick fix är bara att lägga ner.

- Se om du har någon i din omgivning som också vill träna så kan ni pusha varandra. Leta efter nya träningsvänner på Facebook. Idag finns det mängder med olika grupper där du kan hitta nya träningsvänner.

- Ha bekväma kläder, träningskläder som får dig att känna dig bekväm.

Anlita en personlig tränare. Om du är osäker, vill träna på rätt sätt och lära dig en hel del om träning då är en personlig tränare det du ska ha. Var även noga med att du hittar en personlig tränare som passar dig. Du betalar mycket pengar och då ska du ställa krav och vara nöjd med den tjänst du betalar för.

- Våga be om hjälp. Var inte rädd och tro att folk tittar på dig när du tränar, för på gymmet är många väldigt ”ego” och tittar oftast på sig själv i spegeln. Dock är många otroligt snälla och gulliga på gymmet så be även om hjälp om du behöver det.

 

Avslutningsvis, ha inte för höga krav på dig själv, sätt rimliga mål som du sedan kan utveckla och förändra på vägen. Hitta någon träningsform som du tycker om så blir det lättare att få det till en rutin. Tro på dig själv och att du kan det här, det går om man vill. Lycka till!

 

Till dig som är intresserad av att anlita en personlig tränare så når ni mig på:

charlotte.beijer@workoutroutine.se
Instagram: WorkoutRoutinebyBeijer
Hemsida & blogg: www.charlottebeijer.se