• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Manlig Hälsa

Trötthetskänsla, dålig sömn, minskad muskelkraft är några symptom på låga testosteronnivåer. Mäns hälsa är beroende av testosteron, men studier visar på att testosteronhalten hos män minskar med 1 % varje år. Hur har det blivit så här och vad kan man göra själv, som man, för sin hälsas skull?

Google är världens största sökmotor för att hitta information. Om man söker på ordet manlig hälsa så får man fram ungefär 2 250 000 resultat. De första sidorna handlar om en sak, testosteronbrist.

Testosteron är ett könshormon som första hand bildas i testiklarna, men också i mindre del i äggstockarna hos kvinnor och binjurarna hos både män och kvinnor. När man kommer in i puberteten ökar produktionen av testosteron hos både män och kvinnor. Hos männen så utvecklas också bland annat muskelmassan och rösten under den här perioden.

I en studie som gjordes i USA kunde de visa på en kraftig minskning av testosteron hos män. Sedan 1980-talet har den genomsnittliga nivån av testosteron minskat med 1% per år. Andra studier visar på liknande resultat. Samtidigt som man har sett en minskning av testosteron så har man också sett en minskning i muskelkraft under samma period. Förutom minskad muskelkraft, är trötthetskänsla, kort stubin, sämre sömn och depression också symptom på låga testosteronnivåer.

Den här förändringen påverkar mäns hälsa kraftigt. Hur har de blivit såhär och så snabbt?
Som med allt annat så finns det inga självklara svar utan det beror på ett flertal olika orsaker. Vårt sätt att leva har lett till övervikt, fysisk inaktivitet och ökad utsatthet för gifter i omgivningen. Kemikalier som är vanliga i hemmet, så som Bisphenol A (finns till exempel i konservburkar, plastlådor, tätning i vattenledningar) och Ftalater (finns till exempel i golvmaterial, kablar, tapeter) har påvisats påverka testosteronnivåerna. Man har också tittat på temperaturhöjningar inomhus: att exempelvis ha laptopen liggandes på ben/kön, bära mobiltelefonen i framfickan samt för tajta kalsonger kan också vara bidragande orsaker.

Att testosteronet är viktigt för att män ska känna sig vitala och med lust till livet råder det ingen tvekan om. Här är några tips för att ge dig dina bästa förutsättningar för ork och lust:

- Träning. Våra muskler är skapade för att bära, lyfta, putta, kasta och dra. Använd dina muskler med vikter, om du inte arbetar på en bondgård eller med ett tuffare hantverksyrke. Lär dig tekniken i marklyft, knäböj, chins och bänkpress och träna för att bli starkare.

- Är du överviktig - gå ned i vikt. 51% av Sveriges befolkning lider av övervikt, fler män än kvinnor. Sin vikt kontrollerar man genom vad man äter. Ät mindre energi än du förbrukar.

- Sov! När vi sover djupt släpps en kaskad av hormoner ut, bland annat testosteron. Ta hand om din sömnhygien, ha rutiner samt se till att du får i dig tillräckligt med magnesium. Får du inte i dig tillräckligt med magnesium via kosten kan det vara bra att ta tillskott. Minst 8 timmar oavbruten sömn är att satsa på.

- Ät zink. Mineralen Zink bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer.

Källa: Journal of Clinical endocrinology and metabolism, 2007

Liknande artiklar

  • Manlig Hälsa
    Artiklar

    Trötthetskänsla, dålig sömn, minskad muskelkraft är några symptom på låga testosteronnivåer. Mäns

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Vad är en förkylning?
    Artiklar

    Vad är en förkylning? När hösten och vintern har spritt sitt mörker och kyla över oss, och vi vis

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Nu är de flesta av oss tillbaka i vardagen efter sommar och semester. Hösten kan kännas som en tun

  • Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter
    Artiklar

    Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter   Jag blir

  • Robin Malmströms julbordsguide
    Artiklar

    Robin Malmströms julbordsguide   Det är inte allt för ovanligt att gymmet fylls upp i början av

  • Nötter - Hur påverkar det vår vikt
    Artiklar

    Nötter - Hur påverkar det vår vikt   Nötter är ett livsmedel som generellt klassas som nyttigt,

  • Naturen vet bäst
    Artiklar

    Naturen vet bäst   Naturlig -       Som skapats eller kan skapas av naturen, utan hjälp av männ