• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Manlig Hälsa

Trötthetskänsla, dålig sömn, minskad muskelkraft är några symptom på låga testosteronnivåer. Mäns hälsa är beroende av testosteron, men studier visar på att testosteronhalten hos män minskar med 1 % varje år. Hur har det blivit så här och vad kan man göra själv, som man, för sin hälsas skull?

Google är världens största sökmotor för att hitta information. Om man söker på ordet manlig hälsa så får man fram ungefär 2 250 000 resultat. De första sidorna handlar om en sak, testosteronbrist.

Testosteron är ett könshormon som första hand bildas i testiklarna, men också i mindre del i äggstockarna hos kvinnor och binjurarna hos både män och kvinnor. När man kommer in i puberteten ökar produktionen av testosteron hos både män och kvinnor. Hos männen så utvecklas också bland annat muskelmassan och rösten under den här perioden.

I en studie som gjordes i USA kunde de visa på en kraftig minskning av testosteron hos män. Sedan 1980-talet har den genomsnittliga nivån av testosteron minskat med 1% per år. Andra studier visar på liknande resultat. Samtidigt som man har sett en minskning av testosteron så har man också sett en minskning i muskelkraft under samma period. Förutom minskad muskelkraft, är trötthetskänsla, kort stubin, sämre sömn och depression också symptom på låga testosteronnivåer.

Den här förändringen påverkar mäns hälsa kraftigt. Hur har de blivit såhär och så snabbt?
Som med allt annat så finns det inga självklara svar utan det beror på ett flertal olika orsaker. Vårt sätt att leva har lett till övervikt, fysisk inaktivitet och ökad utsatthet för gifter i omgivningen. Kemikalier som är vanliga i hemmet, så som Bisphenol A (finns till exempel i konservburkar, plastlådor, tätning i vattenledningar) och Ftalater (finns till exempel i golvmaterial, kablar, tapeter) har påvisats påverka testosteronnivåerna. Man har också tittat på temperaturhöjningar inomhus: att exempelvis ha laptopen liggandes på ben/kön, bära mobiltelefonen i framfickan samt för tajta kalsonger kan också vara bidragande orsaker.

Att testosteronet är viktigt för att män ska känna sig vitala och med lust till livet råder det ingen tvekan om. Här är några tips för att ge dig dina bästa förutsättningar för ork och lust:

- Träning. Våra muskler är skapade för att bära, lyfta, putta, kasta och dra. Använd dina muskler med vikter, om du inte arbetar på en bondgård eller med ett tuffare hantverksyrke. Lär dig tekniken i marklyft, knäböj, chins och bänkpress och träna för att bli starkare.

- Är du överviktig - gå ned i vikt. 51% av Sveriges befolkning lider av övervikt, fler män än kvinnor. Sin vikt kontrollerar man genom vad man äter. Ät mindre energi än du förbrukar.

- Sov! När vi sover djupt släpps en kaskad av hormoner ut, bland annat testosteron. Ta hand om din sömnhygien, ha rutiner samt se till att du får i dig tillräckligt med magnesium. Får du inte i dig tillräckligt med magnesium via kosten kan det vara bra att ta tillskott. Minst 8 timmar oavbruten sömn är att satsa på.

- Ät zink. Mineralen Zink bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer.

Källa: Journal of Clinical endocrinology and metabolism, 2007

Liknande artiklar

  • Vätskebalans och elektrolyter
    Artiklar

    Varför pratar alla om vätskebalans och elektrolyter?

  • Naturliga myggmedel
    Artiklar

    Naturligt myggmedel – gör det själv! Äntligen är sommaren här! Varma soliga dagar leder till lång

  • 7 tips för ett friskare hår
    Artiklar

    Ditt hår avslöjar din hälsa - 7 tips för friskare hår! Håret, utseende och hälsa Vårt utseende h

  • Tre olika typer av stress
    Artiklar

    Tre olika typer av stress Vad är stress? Vilka typer av stress finns det? Hur kan du göra för att

  • Solguide
    Artiklar

    Solguide – ta hand om din hud! Vårsolen är stark och redan när du tar av dig till kortärmat först

  • Gamers, är som vilken idrottare som helst
    Artiklar

    Gamers, de som spelar datorspel, var förr synonymt med nördar som satt i källaren och drack läsk o

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Hösten och vintern kan kännas som en tung och mörk tid, med kortare dagar och kyligare väder och d