• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Solguide

Solguide – ta hand om din hud!

Vårsolen är stark och redan när du tar av dig till kortärmat första gången utsätter du huden för risker och förtidigt åldrande av huden. Av för mycket sol riskerar din hud att få rynkor, pigmentfläckar, brännskador och i värsta fall cancer. Huden tappar även sin spänst och elasticitet. Genom att vara försiktig och att inte vistas direkt i solen när den är som starkast mellan kl: 11–15 så kommer du långt. Använd solkrämer med solskyddsfaktor och tunna kläder och vistas helst i skuggan. Kan man göra något mer? Som att förbereda och ta hand om huden? Ja, det finns några saker till du kan göra. Här förklarar vi mer.

Under vintern behöver vi ta hand om huden med extra mycket fukt och näring och när solens strålar äntligen nuddar vår hud så behöver vi även skydda den mot solen. Vi kan både bygga upp huden inifrån och använda yttre solskydd i form av skugga, kläder, krämer och oljor.

Innan sommaren kommer kan du börja förbereda huden. Genom att starta i god tid kan du stärka huden, minska risken för brännskador och lättare få en gyllenbrun hudton under sommaren som sedan håller längre.

Inför de soliga dagarna kan du boosta huden med betakaroten. Betakaroten lagras i hudens fettlager och förstärker hudens bruna färg. För bästa effekt så bör man börja med tillskott av Betakaroten minst 6-8 veckor innan sol och semester.

Betakaroten hjälper också till att skydda cellerna mot fria radikaler och oxidativ stress. De som röker bör dock vara försiktiga med betakaroten då forskning visat på motsatt effekt hos just rökare.

Här listar vi produkter som kan vara bra för din hud före och under sommaren:

Beta Boost 25 mg - är ett sammansatt vitamin- & mineralkomplex med 25 mg betakaroten samt antioxidanter. Kan ätas året runt eller senast 6-8 veckor innan solexponering för att få en lätt brun hudton, och även under solsäsongen för att skydda din hud.

Betakaroten 50 mg – En ren betakarotenprodukt, perfekt för att ladda upp kroppen med inför solsäsong. Bra att börja med tidigt på våren ca 6-8 veckor innan sommaren och solexponering.

Betakaroten 100 mg – En extra stark dos av betakaroten som kan användas för dig som är van att använda betakaroten, eller som ska på semester utomlands.

Premium Sol – Används strax före och efter solning som ett skydd inifrån samt för att stärka och få längre livslängd på din redan befintliga solbränna. Hjälper även till att hålla huden mer spänstig vilket bidrar till en minskad risk för rynkor. Helt enkelt solsäsongens Rolls Royce; 50 mg betakaroten med det patenterade granatäppleextraktet Pomella®, C- och E-vitamin samt lykopen, som tillsammans hjälper din hud att få och bibehålla solbrännan.

Oljor – Vi har flera oljor som har ett naturligt solskydd i sig. De ska dock inte användas vid direkt solning utan som tex ett skyddande lager i vardagens kortare stunder utomhus. Exempel på några av våra oljor som har ett naturligt solskydd är: Macademiaolja, Mandelolja, Jojobaolja och Ricinolja.

Många oljor är även bra att smörja in kroppen med efter en dag i solen, då de både kan binda fukten och lugna huden. Passa även på att göra hårinpackningar en gång i veckan med olja och smörj in alltifrån hår, ögonfransar, bryn och skägg som en reperationskur efter solens strålar och kanske havssaltets inverkan. Exempel på bra oljor för detta är Avokadoolja, Nyponrosfröolja, Arganolja och Jättenattljusolja.

Som en extra touch till en fin hudton så rekommenderar vi Havtornsoljan som ger lyster och en gyllene nyans till din hud samtidigt som den innehåller både A-, D- och E-vitamin.

Kollagen - Redan efter 25 års ålder så minskar kollagenproduktionen i kroppen och kollagenet behövs för att behålla huden spänstig och elastiskt och fördröja rynkornas uppkomst. Kollagen är också bra för leder och brosk.

Betakaroten 100 mg

Betakaroten 100 mg

Extra stark betakaroten

309 kr
Premium Sol

Premium Sol

Naturligt stöd för huden

329 kr
Betakaroten 50 mg

Betakaroten 50 mg

Solvitamin för din hud

199 kr

Liknande artiklar

  • Solguide
    Artiklar

    Solguide – ta hand om din hud! Vårsolen är stark och redan när du tar av dig till kortärmat först

  • Gamers, är som vilken idrottare som helst
    Artiklar

    Gamers, de som spelar datorspel, var förr synonymt med nördar som satt i källaren och drack läsk o

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Hösten och vintern kan kännas som en tung och mörk tid, med kortare dagar och kyligare väder och d

  • Manlig Hälsa
    Artiklar

    Trötthetskänsla, dålig sömn, minskad muskelkraft är några symptom på låga testosteronnivåer. Mäns

  • Vad är en förkylning?
    Artiklar

    Vad är en förkylning? När hösten och vintern har spritt sitt mörker och kyla över oss, och vi vis

  • Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter
    Artiklar

    Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter   Jag blir

  • Robin Malmströms julbordsguide
    Artiklar

    Robin Malmströms julbordsguide   Det är inte allt för ovanligt att gymmet fylls upp i början av