• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Ny energi och fokus - Del 2

Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och hur du äter med frågeställningar som:

-  Vilken mat ska jag välja?
-  Spelar det någon roll när jag äter?
-  Behöver jag kosttillskott?

Kost – du är vad du äter:

Den evolutionära utvecklingen för vad vi äter har gått i en relativt snabb takt det senaste årtusendet, men har fullständigt exploderat de senaste 60–70 åren. Tillgängligheten på mat, eller det som liknas mat, är total. Snabbmat, socker och processad mat finns överallt till ett relativt billigt pris. Eftersom det också tillfredsställer våra sinnen både när det gäller doft och smak så blir det inte lättare att stå emot i vardagsstressen.

Anledningen till att du behöver äta en hälsosam kost bör inte (endast) vara motiverat av det estetiska. Den främsta anledningen bör vara en optimal funktion. De kostvanor vi har handlar om vilken mat vi väljer samt när vi väljer att äta den. Dina kostvanor kommer diktera din dagliga energi samt hur du presterar både mentalt och fysiskt. Just ordet energi är precis det alla, oavsett mål, vill ha mer utav.

- Din vardagskost bör innehålla mat som är rik och tät på näring. I det här fallet handlar det inte bara om kolhydrater, fett och protein utan om vitaminer, mineraler och enzymer för att nämna några. Välj råvaror som är ekologiska, ät frukt och grönt och animalier av hög kvalitet.

- Vardagskosten är den maten som du äter under vardagen. Din vardagskost bör handla om kvalitativa råvaror i första hand därefter kommer mängd och måltidsfrekvens.

- Anpassa din kosthållning efter ditt liv. Inte ditt liv efter din kosthållning. Vissa människor mår väldigt bra av att äta frukost, andra känner att dem fungerar bättre utan. Vissa människor fungerar bättre med en kost lägre på kolhydrater medan andra faller ihop innan lunch om de inte fått äta sin morgongröt. Det finns inga regler gällande när du ska äta, det viktigaste är att du äter - och när du äter ska du äta mat av god kvalitet samt mat som stärker.

- Kosttillskott är precis som det låter: tillskott till den mat vi äter. Kosttillskott kan bidra till att vi får mer energi, stöd till immunsystemet och bättre sömn. En bra bas att börja med när hösten närmar sig är Multivitamin, D-vitamin, Magnesium och Premium Lactis.

Fortsätt till del 3

Liknande artiklar

  • Vätskebalans och elektrolyter
    Artiklar

    Varför pratar alla om vätskebalans och elektrolyter?

  • Naturliga myggmedel
    Artiklar

    Naturligt myggmedel – gör det själv! Äntligen är sommaren här! Varma soliga dagar leder till lång

  • 7 tips för ett friskare hår
    Artiklar

    Ditt hår avslöjar din hälsa - 7 tips för friskare hår! Håret, utseende och hälsa Vårt utseende h

  • Tre olika typer av stress
    Artiklar

    Tre olika typer av stress Vad är stress? Vilka typer av stress finns det? Hur kan du göra för att

  • Solguide
    Artiklar

    Solguide – ta hand om din hud! Vårsolen är stark och redan när du tar av dig till kortärmat först

  • Gamers, är som vilken idrottare som helst
    Artiklar

    Gamers, de som spelar datorspel, var förr synonymt med nördar som satt i källaren och drack läsk o

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Hösten och vintern kan kännas som en tung och mörk tid, med kortare dagar och kyligare väder och d