• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Tre olika typer av stress

Tre olika typer av stress

Vad är stress? Vilka typer av stress finns det? Hur kan du göra för att hantera stress?

Den emotionella och fysiologiska reaktionen på stress är och har varit livsnödvändig. Det är en signalering för ”slåss eller fly” systemet. Hjärtat slår snabbare, fokus på omgivningen ökar och vi förbereder oss för överlevnad.Vi kan för att förenkla begreppet dela upp stress i fysiskt, kemiskt och emotionellt. Dessa kan på sina egna sätt stjäla energi från oss och ge oss en känsla av trötthet, matthet och i vissa fall oro.

Fysisk stress: Är den som skapas av oförmågan att återhämta sig vid hård träning och fysisk belastning. Kan också skapas av hållningsfel, brist eller oförmåga av rörelse, för mycket rörelseförmåga, fel skor, fel sulor eller inhiberade muskulatur. Kan resultera i smärta och andra krämpor.

Kemisk stress: Är den stress som skapas av den inre och yttre omgivningen. Sämre näring som snabbmat, socker eller beroenden som cigaretter och koffein skapar alla en kemisk stress. Kemikalier och för lite sol är saker som påverkar oss negativt och kan bli en yttre stress.

Emotionell stress: Är den känslomässiga stressen som innefattar vår kognitiva förmåga. Här kommer synen på vår livssituation in. Arbete, familj och vänner. Denna visar sig ofta genom oro, brist på kvalitativ sömn eller en känsla av att vara orkeslös.

Dessa tre olika stressvariationer påverkar alla varandra både på kort och lång sikt. Ett exempel skulle kunna vara att du på måndagen tränar ett väldigt hårt pass (fysiskstress) men inte äter bra mat(kemiskstress) efter passet på grund av tidsbrist och för många arbetsuppgifter (emotionellstress) som chefen måste ha till morgondagen.

Oavsett vilken av de tre som påverkar dig så kommer effekten påverka dina binjurar. Binjurarna sitter ovanför vardera njure och har en direkt kontakt med vårt nervsystem. De är med och styr ”slås eller fly” reaktionen genom att producera hormoner som är essentiella för att vi ska kunna prestera. Dessa hormoner är med och påverkar reproduktionen, sexlust, tillväxt, elektrolytbalans och muskelfunktion. Det är därför stress kan påverka så många aspekter av vårt liv.

Binjurarnas ”kick” funktion är viktig och väldigt nyttig för kroppen när den är i balans. Långvarig och kronisk stress däremot är det som skapar utbrändheten som drabbar många människor. Att lära sig ta hand om både den fysiska, kemiska och emotionella biten är därför ett sätt att känna sig själv och kunna prestera bra både i sitt privat- och yrkesliv under en längre period.

 

Hur bör du hantera de olika stressvarianterna?

Fysisk stress:

- Fysisk stress är det som idag ofta räknas in som träning. Sverige är ett tränande land och det finns mängder av klasser och träningsformer att välja emellan. Överträning är egentligen oförmågan utav återhämtning. Du måste få tid för återhämtning!

- Ju mer man begär av sin kropp desto mer vill den ha tillbaka, ju hårdare du tränar desto mjukare behöver du återhämta dig.

- Att inta ett proteinpulver av kvalitet med kolhydrater, antioxidanter i sin naturliga form samt salter kan hjälpa din återhämtning med många procent fram tills du ska träna igen.

- När sommaren närmar sig så är det extra viktigt med elektrolyter då det visat att så lite som 1% vätska har en effekt på vår förmåga att producera kraft. Tänk på vätskebalansen!

 

Kemisk stress:

- Raffinerade kolhydrater och socker har en negativ effekt på personer med stressproblematik, ofta är det många som dessvärre väljer sötsaker och onyttig kost, men det är viktigt att kontrollera sitt intag, ju mindre desto bättre.

- Koffein har en stimulerande effekt, men ska inte överdoseras. Att se över sitt koffeinintag är en bra idé.

- Frukost är viktigt, att starta dagen med en proteinkälla och en bra fettkälla är att rekommendera. Undvik snabba kolhydrater för att ha en bättre och jämnare energi under dagen.

 

Emotionell stress:

- Emotionell stress påverkas av hur vi upplever vår omgivning, förmåga att säga nej är viktigt.

- Oroa dig inte över sådant du inte kan påverka, det skapar bara ångest i slutändan. Att försöka vara närvarande i nuet. Meditation och mindfullness är bra redskap för att vara i nuet. Även träning, den kan dock behöva vara mjukare och lugnare om du redan är uppe i stresscykeln.

- Att dela med sig av sin oro genom att prata om den kan hjälpa.

 

Genom att se på stress ur tre olika synvinklar kan man lättare förstå hur man själv kan hantera det man upplever och ser att man agerar efter, och som man behöver arbeta på. Vissa vill ha mer energi och andra vill på ett bättre sätt kunna planera sin prestation genom att förstå sig själva oavsett vad ditt mål är, så kan man genom att planera och tänka sig för vad man stoppar i munnen påverka sin prestation och energi. På samma sätt kan det påverka hur vi mår och hur lätt vi blir stressade.

Liknande artiklar

  • 7 tips för ett friskare hår
    Artiklar

    Ditt hår avslöjar din hälsa - 7 tips för friskare hår! Håret, utseende och hälsa Vårt utseende h

  • Tre olika typer av stress
    Artiklar

    Tre olika typer av stress Vad är stress? Vilka typer av stress finns det? Hur kan du göra för att

  • Solguide
    Artiklar

    Solguide – ta hand om din hud! Vårsolen är stark och redan när du tar av dig till kortärmat först

  • Gamers, är som vilken idrottare som helst
    Artiklar

    Gamers, de som spelar datorspel, var förr synonymt med nördar som satt i källaren och drack läsk o

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Hösten och vintern kan kännas som en tung och mörk tid, med kortare dagar och kyligare väder och d

  • Manlig Hälsa
    Artiklar

    Trötthetskänsla, dålig sömn, minskad muskelkraft är några symptom på låga testosteronnivåer. Mäns

  • Vad är en förkylning?
    Artiklar

    Vad är en förkylning? När hösten och vintern har spritt sitt mörker och kyla över oss, och vi vis