Stress ur tre olika infallsvinklar

Stress ur tre olika infallsvinklar

 

Här om veckan föreläste jag för en grupp högpresterande människor. Intresset för holism väcker intresse vart man än befinner sig. Med all rätt, anser jag.

Efter föreläsningen var det en lång kö av människor som var nyfikna på kinesiologi, mina åsikter och frågor relaterade till deras problem.

Alla personerna som kom fram, från den 14 åriga pojken som var där med sin mamma till den 56 åriga företagschefen upplevde alla någon form utav stress.

Om du söker på ordet stress så kommer det på google komma fram ca 661 000 000 resultat. Om du söker på lugn kommer det 9 180 000 resultat. De första sidorna som kommer upp är forum där man kan diskutera stress, formulär som kan avgöra om du är på väg att bli utbränd samt kvällstidningar med nya forskningsrön om just stress och dess påverkan på människokroppen.

 

Vad är stress? Vilka typer av stress finns det? Hur kan du göra för att hantera stress?

 

Den emotionella och fysiologiska reaktionen på stress är och har varit livsnödvändig. Det är en signalering för ”slåss eller fly” systemet. Hjärtat slår snabbare, fokus på omgivningen ökar och vi förbereder oss för överlevnad.

Vi kan för att förenkla begreppet genom att dela upp stress i fysiskt, kemiskt och emotionellt svar. Dessa kan på sina egna sätt stjäla energi från oss och ge oss en känsla utav trötthet, matthet och i vissa fall oro.

 

Fysisk stress: Är den som skapas utav oförmågan att återhämta sig vid hård träning och fysisk belastning. Kan också skapas utav hållningsfel, brist eller oförmåga utav rörelse, för mycket rörelseförmåga, fel skor, fel sulor eller inhiberade muskulatur. Kan resultera i smärta och andra krämpor.

 

Kemisk stress: Är den stress som skapas utav inre och yttre omgivningen. Sämre näring som snabbmat, socker eller beroenden som cigaretter och koffein skapar alla en kemisk stress. Kemikalier och för lite sol skulle kunna vara yttre stress som påverkar oss negativt.

 

Emotionell stress: Är den känslomässiga stressen som innefattar vår kognitiva förmåga. Här kommer synen på vår livssituation in. Arbete, familj och vänner. Denna visar sig ofta genom oro, brist på kvalitativ sömn eller en känsla av att vara orkeslös.

 

Dessa tre påverkar alla varandra både kort och långsiktigt. Ett exempel skulle kunna vara att du på måndagen tränar ett väldigt hårt pass (fysiskt) men inte äter (kemisk) efter passet på grund utav en hög utav arbetsuppgifter (emotionell) som chefen måste ha till morgondagen.

Oavsett vilken av de tre som är påverkad så kommer effekten påverka våra binjurar. Binjurarna sitter ovanför vardera njure och har en direkt kontakt med vårat nervsystem. De är med och styr ”slås eller fly” reaktionen genom att producera vissa hormoner som är essentiella för att vi ska kunna prestera. Dessa hormoner är med och påverkar reproduktionen, sexlust, tillväxt, elektrolyt balans och muskelfunktion. Det är därför stress kan påverka så många aspekter av vårt liv.

Binjurarnas ”kick” funktion är viktig och väldigt nyttig för kroppen när den är i balans. Långvarig och kronisk stress däremot är det som skapar utbrändheten som drabbar många människor. Att lära sig ta hand om både en fysiska, kemiska och emotionella biten är därför ett sätt att känna sig själv och kunna prestera bra både i sitt privat och yrkesliv under en längre period.

 

Hur gör man för att stötta dessa processer?

 

Fysisk stress:

- Fysisk stress är det som idag ofta räknas in som träning. Sverige är ett tränande land och det finns mängder av klasser och träningsformer att välja emellan. Överträning är egentligen oförmågan utav återhämtning.

- Ju mer man begär av sin kropp desto mer vill den ha tillbaka, ju hårdare du tränar desto mjukare behöver du återhämta dig.

- Att inta ett proteinpulver av kvalitet med kolhydrater, antioxidanter i sin naturliga form samt salter kan hjälpa din återhämtning med många procent fram tills du ska träna igen.

- När sommaren närmar sig så är det extra viktigt med elektrolyter då det är visat att så lite som 1% vätska har en effekt på våran förmåga att producera kraft. BCAA från Kruth Series innehåller mineraler från kokosvatten. https://www.betteryou.se/kosttillskott-1/kruth-bcaa-400g

 

Kemisk stress:

- Raffinerade kolhydrater och socker har en negativ effekt på personer med stressproblematik, ofta är det hit man söker sig men det är viktigt att kontrollera sitt intag, ju mindre desto bättre.

- Koffein har en stimulerande effekt och att se över sitt koffein intag är en bra ide.

- Frukost är viktigt, att starta dagen med en proteinkälla och en bra fettkälla är att rekommendera. Undvik snabba kolhydrater för att ha en bättre och jämnare energi under dagen.

- Frukost är viktigt, att starta dagen med en proteinkälla och en bra fettkälla är att rekommendera. Undvik snabba kolhydrater för att ha en bättre och jämnare energi under dagen.

 

Emotionell stress:

- Emotionell stress påverkas av hur vi upplever våran omgivning, förmåga att säga nej är viktigt.

- Att bestämma sig över att inte oroa sig över det vi inte kan påverka. Att försöka vara närvarande i nuet. Meditation och mindfullness är bra redskap för att vara i nuet. Även träning.

- Att dela med sig utav sin oro genom att prata om den kan hjälpa.

 

Genom att se på stress ur tre olika synvinklar kan man lättare förstå hur man kan hantera det man behöver arbeta på. Vissa vill ha mer energi och andra vill på ett bättre sätt kunna planera sin prestation genom att förstå sig själva oavsett vad ditt mål är så kan man genom att planera och manipulera vad man stoppar i munnen påverka sin prestation och energi. På samma sätt kan det påverka hur vi mår.