• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Artiklar
  • Krönikor
  • Ny energi och fokus - Del 1

Ny energi

Nu är de flesta av oss tillbaka i vardagen efter sommar och semester. Hösten kan kännas som en tung och mörk tid, med kortare dagar och kyligare väder och det är inte ovanligt att man känner sig låg på energi. Därför har vi listat våra fyra bästa tips för att hitta energi och fokus i vardagen! Du kommer att få läsa mer om hur sömn, kost, träning och hur din vardag påverkar din energi.

Sommaren brukar förknippas med välbehövd ledighet, sena kvällar, fint umgänge och goda middagar. Många av oss känner nog att semestern har mest positiva sidor, men ibland kan man också längta tillbaka till rutiner med exempelvis mat och träning. Var sak har sin tid och det gäller även årstider och ledighet.

För att ta sig an hösten och arbete behöver vi känna oss fyllda med inspiration, energi och fokus. Den här texten är ämnad att ge dig tips och råd hur du gör detta på bästa sätt! Eftersom varje människa är ansvarig för sin egen hälsa så kan man på flera sätt se till att ge sig själv dom bästa förutsättningarna för att kunna prestera och må på bästa sätt.

Många människor tar till koffein och andra simulanter för att få mer energi. Kaffe är den populäraste drycken i världen och energidryckerna får fler och fler hyllor i butikerna. Kaffebönan är också den största källan till antioxidanter som människan får i sig, det är inte dåligt i sig men säger en hel del om konsumtionen av drycken. Att endast vända sig till koffein för att få mer energi är att starta i fel ända. På kort sikt kan det innebära bättre fokus och energi, men långsiktigt kan det vara så att du bränner ut din egen låga. 

För att känna riktig energi behöver vi se till helheten. Helheten är viktigast. Du kan börja med att svara på dessa frågor för att få en större förståelse just vart du behöver börja:

1. Sover du bra och tillräckligt?

2.  Äter du en allsidig och hälsosam kost?

3. Tränar du regelbundet?

4. Trivs du och mår bra i din vardag?

Om du vet att en av dessa punkter brister är det just det området du behöver förbättra. Om flera punkter brister – prioritera punkterna efter du har läst klart den här texten.

Sömn – grunden till mer energi:

På flera platser i vår del av världen så är lite sömn kopplat till hög produktivitet. De som sover lite arbetar hårt och är framgångsrika. Det kan inte bli mer fel än så. Hälsa och prestation behöver inte gå i hand kortsiktigt, men över tid så vandrar dom alltid tillsammans. Kroniskt för lite sömn kommer att tömma dig på energi och ge andra problem över tid.

Sömn är direkt kopplat till hälsa. För lite sömn visar på en ökad risk av kroniska sjukdomar. Det här är självklart kopplat till långvarig sömnbrist, men även en enskild natt har visat ge negativa effekter. Försämrad sömn bara några nätter har visat sig försämra beslutsfattningen kring mat vilket gör att vi väljer sämre mat dagen därpå. Det blir med andra ord en negativ spiral. För lite sömn leder till mindre energi vilket gör att vår aptit påverkas och vi tar sämre beslut gällande mat.

Sömnen är också kopplat till vårt immunsystem, vilket kan vara en förklaring till att det är lättare att få en förkylning efter några nätter med sämre sömn.

Vi bedömer sömnen både genom kvalitet och kvantitet. Kvaliteten handlar om hur djupt du sover, det vill säga hur av avslappnad sömn du har, om man vaknar väldigt lätt så sover du inte tillräckligt djupt. Kvantiteten är hur många timmar du sover, helst oavbrutet. Åtta timmar är minimum för de flesta människor. Vid hård fysisk och mental belastning så ökar behovet av sömn för att matcha återhämtningen. 

Några riktlinjer för att förbättra sin sömn:

- Så mörkt som möjligt i sovrummet. Sömn styrs bland annat av ljus som tas upp av både ögon och hud. Mörkt i sovrummet ger bäst förutsättningar till en djup sömn.

- Alla människor är mer eller mindre känsliga för ljus. Speciellt ljuset från elektronik (mobil, padda, tv). En del människor behöver undvika att använda telefonen mer en sextio minuter innan sovdags andra kan det räcka med femton minuter. Ett bra alternativ är att läsa innan det är dags att sova. Då undviker du inte bara mobil ljuset utan smälter informationen långsammare vilket ger hjärnan chansen att varva ned.

- Använd magnesium till middagen samt innan du går och lägger dig. Magnesium är involverade i över 300 processer i kroppen. Magnesium fungerar avslappnade både för kropp och sinne vilket hjälper dig att sova längre och djupare. Prova vår magnesiumtaurat!

- Sov i ett svalt sovrum med tunna underkläder eller naken.

Natt
Veganprodukter_ej_nyheter_12

Natt

För optimal sömn

399 kr
Magnesiumtaurat
Veganprodukter_ej_nyheter_12

Magnesiumtaurat

Magnesiumtaurat med pumpafröextrakt

249 kr

Liknande artiklar

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Krönikor

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Krönikor

    Nu är de flesta av oss tillbaka i vardagen efter sommar och semester. Hösten kan kännas som en tun

  • Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter
    Krönikor

    Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter   Jag blir

  • Robin Malmströms julbordsguide
    Krönikor

    Robin Malmströms julbordsguide   Det är inte allt för ovanligt att gymmet fylls upp i början av

  • Nötter - Hur påverkar det vår vikt
    Krönikor

    Nötter - Hur påverkar det vår vikt   Nötter är ett livsmedel som generellt klassas som nyttigt,

  • Naturen vet bäst
    Krönikor

    Naturen vet bäst   Naturlig -       Som skapats eller kan skapas av naturen, utan hjälp av männ

  • Stress ur tre olika infallsvinklar
    Krönikor

    Stress ur tre olika infallsvinklar   Här om veckan föreläste jag för en grupp högpresterande män

  • Vem har egentligen facit om inte du själv?
    Krönikor

    Vem har egentligen facit om inte du själv?   Under den gångna veckan har det blossat upp en deba

  • Uppladdning & återhämtning
    Krönikor

    Uppladdning & återhämtning   Hur orkar du? Och hur laddar du upp? Det är frågor jag ofta får

  • Att lyckas med nyårslöftet
    Krönikor

    Att lyckas med nyårslöftet   Hur kommer det sig att vissa människor alltid får till sin träning,