• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Ny energi och fokus - Del 3

I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, träning och motion påverkar oss också för att få mer energi och bidra till att vi lättare kan fokusera och prestera bättre mentalt, då vår hjärna mår bra av att kroppen får röra på sig.

Rörelse – det mest naturliga

Att röra på sig, fritt och med kraft är något som dom flesta av oss bara ser på valfritt skomärkes senaste reklamfilm. Ändå har rörelse varit en basal funktion för vår överlevnad. Att springa, bära, kasta och lyfta har varit en naturlig del för att vår anpassning och överlevnad.

Vi lever i ett samhälle där rörelse har blivit begränsat till stegräknaren på armen, ett snabbt pass på gymmet eller rushen till bussen. Om du inte har ett fysiskt aktivt jobb ska du inte räkna med att träningen är ett sätt att reglera sin kroppssammansättning (vikt/muskelmassa/fett). Då behöver du se över sin portionsmängd och din måltidsfrekvens. Ett aktivt liv har däremot många fler hälsofördelar för att vi ska leva längre och med mer energi.

Ordet träning är ett påhittat ord och betyder egentligen inplanerad rörelse. Eftersom de flesta av oss behöver planera in rörelse i vardagen. Dels för att det ska få plats i vårt schema men också för att få ett avbrott där vi får arbeta mer med kroppen och mindre med hjärnan. Styrketräning, som vi ser det, är en strukturerad form av gårdsarbete. Vi lyfter, puttar, bär och kastar. Just styrketräning har visat sig ha många hälsofördelar för oss då bibehållandet av styrka och muskler faktiskt kan vara en indikation på att man kan leva längre och med bättre livskvalitet.

I grund och botten är all rörelse bra, det viktigaste är att du hittar glädje i det du ska göra. Det är nämligen så att disciplin och träning endast är en kortsiktig lösning. När det kommer till rörelse så måste glädje vara den stora drivkraften eftersom det måste vara livet ut.

- Hitta glädjen. Det finns så många former av rörelse. Allt från styrketräning, kampsport, tennis till att cykla, du bestämmer själv. Det går från att vara helt individuellt till en gemenskap. Hitta det som passar dig, ta hjälp för att lära dig eftersom glädjen ofta sitter i utvecklingen.

- Fysisk aktivitet ger energi. Ett hårt träningspass gör att vi utsöndrar bland annat endorfiner. Endorfinerna ger oss mer energi och kraft i vardagen.

- Kontinuitet är viktigast. Det finns inte så många fler hälsofördelar om man ökar sin träningsdos från fem till sex tillfällen men att öka från ett till två tillfällen ger stora ökningar när det kommer till vår hälsa.

- Fasta rutiner går före inspiration. Att känna sig inspirerad med massor av energi kan vara bra kortsiktigt men efter en kortare period så kommer vardagen tillbaka och då behöver man sina fasta rutiner som håller kvar dig även fast det är motigt.

- Lagom är bäst. Inspiration innebär allt som oftast att man går ut alldeles för hårt. Det här sättet gör ofta att man blir sjuk eller skadad och behöver avbryta sin nyfunna inspiration. Bygg sakta upp till den mängden träning som du har som mål att ha i framtiden.

- Ta rygg på någon som lever det liv du vill leva. Vi är genomsnittet av de människorna vi umgås med mest. Följ redan framgångsrika människors fotspår.

Av: Sebastian Pisano, Fysiopraktor, kinesiolog och produktutvecklare.

Liknande artiklar

  • Manlig Hälsa
    Artiklar

    Trötthetskänsla, dålig sömn, minskad muskelkraft är några symptom på låga testosteronnivåer. Mäns

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Vad är en förkylning?
    Artiklar

    Vad är en förkylning? När hösten och vintern har spritt sitt mörker och kyla över oss, och vi vis

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Nu är de flesta av oss tillbaka i vardagen efter sommar och semester. Hösten kan kännas som en tun

  • Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter
    Artiklar

    Vad vi äter påverkar hur vi mår men hur vi mår är inte alltid påverkat av vad vi äter   Jag blir

  • Robin Malmströms julbordsguide
    Artiklar

    Robin Malmströms julbordsguide   Det är inte allt för ovanligt att gymmet fylls upp i början av

  • Nötter - Hur påverkar det vår vikt
    Artiklar

    Nötter - Hur påverkar det vår vikt   Nötter är ett livsmedel som generellt klassas som nyttigt,

  • Naturen vet bäst
    Artiklar

    Naturen vet bäst   Naturlig -       Som skapats eller kan skapas av naturen, utan hjälp av männ