• Fri frakt inom Sverige
  • Kontakt
  • Hem
  • Inspiration
  • Artiklar
  • Ny energi och fokus del 4

Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi upp hur stressen påverkar oss och hur vi kan hjälpa oss själva att komma ur en negativ stress som vi inte mår bra av.

Att känna sig tillfreds i en stressad värld

Om du lever i linje med råden i de tre tidigare delar i denna artikelserie (sömn, kost, träning) så är sannolikheten större att du känner dig tillfreds med din vardag. Att sova, äta och träna ger bättre förutsättningar för att känna sig nöjd med sig själv och sin vardag. Men det räcker inte alltid. Det finns många människor i vår omgivning som kan upplevas ha alla förutsättningar för att vara lyckliga men som ändå inte känner sig nöjda. 

Många av oss lever i ett liv som innehåller deadlines, prestationskrav, påtryckningar och ett konstant jagande efter resultat. Gränsen mellan att känna sig inspirerad och utmanad till att känna sig jagad och utmattad är hårfin. Folkhälsomyndigheten beskriver stress som en akut reaktion för att mobilisera kraft mot ett hot. Den akuta reaktionen har varit livsnödvändig för att överleva och gynnar oss än idag inför exempelvis ett tufft träningspass. Den akuta reaktionen följt av återhämtning är inte på något sätt farlig. Det är däremot den kroniska stressen som påverkar oss negativt. 

Den långvariga stressen utan, egentlig återhämtning, ökar enligt folkhälsomyndigheten risken för många sjukdomar. Bland annat depression, som står för en hög andel av sjukdomsbördan i världen. Stressrelaterad ohälsa står för hälften av alla påbörjade sjukfall inom gruppen av psykiatriska diagnoser. 

Att stress och psykisk ohälsa är sammankopplade är tydligt när man läser informationen från folkhälsomyndigheten. Hur kommer det sig att många av oss hamnar där? 

När vi känner akut stress så skickar hjärnan ut en signal till kroppen som sker omedelbart. Den här signalen gör att hjärtat slår fortare och hårdare, andningen blir snabbare och blodet pumpas ut till musklerna. Den här reaktionen är gynnsam i många fall. Det problematiska är när det här blir ett normalt tillstånd. 

Reaktionen på stress sker inom oss baserat på hur vi upplever en situation, ofta kopplat till kontroll. 

Att känna sig stressad kan ha att göra med press och förväntningar. Du kan vara stressad över ditt arbete eller att du inte har något arbete. Du kan känna sig orolig över människor i din närhet eller hur framtiden ska bli. 

En sak som är viktigt att poängtera är att stress inte är farligt, stress är faktiskt en av de reaktionerna som gör att vi känner oss levande. Det är bristen på återhämtning från stress som är boven. 

Här är några varningssignaler och symtom: 

- Du får svårare att somna, sova och vaknar ofta trött på morgonen. 

- Du känner dig lätt irriterad. 

- Du undviker sociala sammanhang och känner dig uppgiven och likgiltig. 

- Du får sämre minne. 

- Du blir spänd i nacke eller huvudvärk. 

Det här är några av de symptom som brukar tas upp när man pratar om kronisk stress och psykisk hälsa. 

En del i att få mer energi, lust och kraft är att ge sig själv tillfällen att återhämta sig. Ett steg som vi har lyft fram är att fokusera på att få kvalitet och kvantitet på sin sömn. Ett annat steg är att ta tillfällen i vardagen för reflektion och pausande. Här är några tips på hur man gör för att samla kraft i vardagen: 

- Andningsövningar. Att andas fokuserat och länge har hälsofördelar för oss och är ett sätt att varva ned och samla kraft. 

- Att vara i naturen. Människor som vistas i naturen upplever bättre hälsa och bättre välmående. Att ta en skogspromenad i dagsljus kan göra underverk för att rensa huvudet och samla kraft. 

- Att använda adaptogener. Adaptogener är växtextrakt som bidrar till att hjälpa kroppen att anpassa sig bättre till stress. Premium Aswaghanda innehåller den indiska örten aswaghanda, rosenrot och viktiga b vitaminer, allt för att balansera och ge mer energi. 

- Näring, rörelse och sömn. Precis som vi lyft tidigare är dessa grundpelare för att vi ska känna att vi har energi och lust. 

- B-vitaminer och magnesium. B-vitaminerna och Magnesium är viktiga för att hjälpa kroppen hantera stress. Båda två förbrukas också vid hård träning och hög belastning. 

Summeringen av denna serie med artiklar för att du ska få mer energi, lust och kraft handlar om att kunna se längre fram än till nästa kaffekopp. Det handlar om att kunna se och förstå helheten om vad som egentligen skapar en vardag som man trivs med och allt börjar med dig. Att ge sig själv rätt näring, rörelse och sömn tillsammans med att i sin vardag hjälpa kroppen till återhämtning och reflektion kommer på sikt skapa förutsättningar för att du ska kunna ta dig an alla utmaningar som du ställs inför.  

Premium Vitamin B5

Premium Vitamin B5

Bidrar till normal mental prestationsförmåga

199 kr
Magnesium+

Magnesium+

Bli piggare med magnesium

219 kr
Premium B-komplex
Mental hälsa

Premium B-komplex

Fullt spektrum av B-vitaminer

219 kr

Liknande artiklar

  • Aminosyror, varför är de så viktiga?
    Artiklar

    Proteiner är vår kropps byggstenar, det vi bygger muskler av.

  • 5 tips för hälsosamma rutiner
    Artiklar

    5 tips för hälsosamma rutiner Sommaren börjar lida mot sitt slut, semestern är över och både jobb

  • Ny energi och fokus - Del 1
    Artiklar

    Hösten och vintern kan kännas som en tung och mörk tid, med kortare dagar och kyligare väder och d

  • Ny energi och fokus - Del 2
    Artiklar

    Vi fokuserar i denna del på kost och hur du kan påverka din energi och ditt mående genom vad och h

  • Ny energi och fokus - Del 3
    Artiklar

    I tidigare delar har vi berättat om hur sömn och kost bidrar till mer energi och fokus. Rörelse, t

  • Ny energi och fokus del 4
    Artiklar

    Det här är sista delen i vår serie om hur man får energi och fokus för att må bra. I del 4 tar vi

  • Naturliga myggmedel
    Artiklar

    Naturligt myggmedel – gör det själv! Äntligen är sommaren här! Varma soliga dagar leder till lång

  • 7 tips för ett friskare hår
    Artiklar

    Ditt hår avslöjar din hälsa - 7 tips för friskare hår! Håret, utseende och hälsa Vårt utseende h

  • Tre olika typer av stress
    Artiklar

    Tre olika typer av stress Vad är stress? Vilka typer av stress finns det? Hur kan du göra för att

  • Vad är 16 weeks of hell?
    Artiklar

    Vad är 16 Weeks Of Hell? Många har hört talas om det, men vet inte mer än så. Vad är det och vem